Cultura

Mar Arza presenta la seva obra recent a la galeria Rocío Santa Cruz de Barcelona

Transmutacions de paper, llibres i plecs

Les planes dels llibres usats, els textos, els plecs, les línies, les paraules... És el material que l'artista Mar Arza (Castelló de la Plana, 1976) utilitza preferentment en la seva obra, delicada, fràgil i contundentment a la vegada. Des que el 2006 va exposar a la galeria Alonso Vidal, Arza no havia tornat a tenir una exposició individual en una galeria a Barcelona. Ara, durant tot l'estiu una bona mostra de la seva obra recent es desplega a la galeria Rocío Santa Cruz.

A primera vista, l'exposició de Mar Arza, amb el nom de Resquicio, sembla que hagi de fer olor de llibre vell. Però no, el material originari, plegat i plegat, ja ha estat transmutat en una obra d'art nova: podrien ser pintures, escultures, gravats... “Quan pleguem el paper –explicaMar Arza–, el text es comença a fer intel·ligible. Com tants i tants cops, que parlem o escrivim, però no s'entén res.”

Els textos, que abans donaven forma a la lectura d'un llibre, apareixen transformats en línies fosques, en ombres del que van ser, en obres com les de la sèrie Desleído, fruit d'embolicar el paper d'una plana minuciosament fins a formar una superfície especial. En un blanc “immens”, com diu l'artista, en l'obra Siempre jamás una línia de text divideix l'espai, però les meitats superior i inferior estan superposades i de nou apareix la incomunicació.

En una altra sèrie de tres peces, molt més pictòriques, Mar Arza ha utilitzat tècniques de marqueteria per crear un collage de colors ocres i blancs amb primeres planes de llibres.

En la sèrie Germen, Mar Arza ha explorat què passa quan es llença pintura d'aquarel·la sobre un paper de gravat, mentre que en unes magnífiques escultures de ceràmiques, els plecs de les planes prenen dimensions noves.

L'artista, que lamenta que la bellesa estigui tan mal vista en l'art contemporani, qüestiona les etiquetes indiscriminades que defineixen la major part de l'art actual de conceptual o neoconceptual. “L'escrit fundacional de Joseph Kosuth parla de conceptual però partint del mot concebre, no de concepte”, explica.

Resquicio. Mar Arza.

galeria rocío santa Cruz. Gran via, 627. Barcelona. fins al 23/9

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cinema

Daniel Craig s’acomiada de James Bond

L’actor deixarà d’interpretar l’elegant agent del MI6 després de la propera entrega de la saga

barcelona
 
Moments estel·lars de la Costa Brava

Hollywood a la costa

S’Agaró / Begur
 

El rei no ha mort

barcelona
 

‘Guitar man’

barcelona
 
novel·la
novetat editorial

Pep Cassany publica 30 relats d’amor i sexe

girona
 
Crònica

En essència

Cap Roig
 
música
concert

Suspès el concert d’Andrea Bocelli al Festival de Cap Roig

callella de palafrugell
 
pintura
exposició

Artigau repassa cinc dècades de trajectòria al Castell de Benedormiens

Castell-platja d’aro
 
Crítica
clàssica

Del contrabaix al clarinet

Torroella de Montgrí