cultura

El so d'una generació

Bandes com La Gran Pegatina, Els Catarres, Oques Grasses i La Raíz estrenyen la seva connexió amb milers de joves catalans després d'un altre estiu frenètic

“Que grups com ara Txarango i Els Catarres sonin a la radiofórmula ho ha canviat tot”
“L'empatia del públic jove per la qüestió lírica i, fins i tot, festiva d'aquests grups és innegable”

És impossible parlar de música amb algun aficionat d'entre 16 i 25 anys i que, en algun moment de la conversa, no hi surtin citats alguns dels següents noms: Txarango, Els Catarres, La Pegatina, Oques Grasses, Aspencat, Itaca Band i La Raíz. Són, podríem dir, les bandes de capçalera de tota una generació de catalans i la seva incidència en la joventut del país, motivada especialment per unes lletres i una actitud amb la qual molts joves se senten interpel·lats, ha estat ben palpable aquest estiu arreu dels Països Catalans. “Som gent de 40 anys i, des dels nostres ulls, es fa difícil veure-ho, però si et poses en la pell d'algú de vint anys ho pots arribar a entendre. La Raíz, per exemple, parlen de la necessitat que tenen molts joves d'haver-se d'anar a buscar la vida a Europa, i penses: «És clar, si jo tingués la seva edat, evidentment estaria aquí!»”, constata Natxo Tarrés dels ja veterans Gossos, grup de naturalesa òbviament diferent que, no obstant això, ha entrat en contacte amb el fenomen després de coincidir amb moltes d'aquestes bandes en festivals i festes majors. “Les lletres i l'estil de música hi fan molt, però també és clau la manera que tenen aquests joves de consumir música, amb una presència brutal de les xarxes socials, i de gaudir-la, en un tipus de festivals [el Biorritme del Pantà de Sau, el Clownia de Sant Joan de les Abadesses, el mateix Canet Rock] molt diferent al de fa uns anys”, assenyala Litus Tenesa, al capdavant de la contractació de La Raíz i Itaca Band amb l'empresa Propaganda Pel Fet.

La Raíz, de Gandia, han fet en aquesta última gira 70 concerts i, com els també valencians Aspencat i Zoo, posen de relleu que l'empremta d'Obrint Pas és profunda i, en aquesta escena, el País Valencià hi té molt a dir. La Pegatina, de Montcada i Reixac –reconvertida puntualment en La Gran Pegatina en versió ampliada a 14 músics– n'han fet 60, entre els quals esdeveniments massius com, dissabte passat, les festes de la Mercè. Als osonencs Oques Grasses i –també de Montcada i Reixac– Itaca Band ja se'ls té en compte per actuar en esdeveniments com la Festa per la Llibertat de la Diada passada. Els Catarres, d'Aiguafreda, es van convertir l'abril del 2015 en el primer grup en català a omplir el Sant Jordi Club i, després d'un any i mig frenètic, culminaran la gira de Big bang amb una desfilada de set concerts en set sales de Barcelona per a la qual ja fa setmanes que no queden entrades. Els ripollesos Txarango, finalment, tot un referent d'aquest nou mestissatge, no han fet gira aquest estiu, però l'anunci –imminent– dels concerts del 2017 és esperat amb candeletes pels seus fans. “És evident que totes són bandes que funcionen molt i donen resultats”, apunta Natxo Morera de la Vall, al capdavant de la programació musical de les Fires de Sant Narcís, a Girona. “Són fàcils d'escoltar si no coneixes la seva música i és inqüestionable que són tot un fenomen social.”

La ràdio ha estat clau

Hi ha altres factors per entendre el gran salt de popularitat de tots aquests grups els darrers anys. Un de remarcable és la vocació pop de les seves cançons, la qual cosa els ha fet entrar de ple en el món de la radiofórmula. “Que Txarango, Els Catarres o Animal sonin en emissores com RAC 105 ho ha canviat tot”, opina Marc Isern, responsable –al capdavant de Vibra– de les campanyes de comunicació de la majoria d'aquests grups. “Escoltar aquesta mena de bandes a Flash, 40 Principals o Cadena 100 és inèdit i els ha permès arribar a molta més gent que a la que, fa uns anys, per exemple, arribaven Dusminguet. Han deixat enrere estils com la rumba i el reggae a benefici del pop i, la radiofórmula els ha rebut amb els braços oberts.”

Germán Quimajó, mànager de La Pegatina, insisteix que, més que per a joves, són bandes per a tots els públics (“al contrari del que es creu, n'hi ha de molt adults, entre els fans de La Pegatina”, assevera), però el factor joventut sembla indestriable del fenomen. El gros del públic d'aquestes bandes, entre els 16 i els 30 anys, estan en la franja d'edat que més va a concerts, i tot i que la mitjana d'edat dels músics voreja la trentena, la complicitat generacional és fonamental. “Txarango i Els Catarres són fenòmens del tot transversals, però els joves són un target clau”, assegura Ixent Sampietro, mànager d'aquestes dues formacions. “Aporten una reflexió vital i una sensibilitat per a les causes socials amb les quals aquest públic s'hi sent eludit. L'empatia per la qüestió lírica i, fins i tot, festiva és innegable”.

Una gira imminent pel Japó d'Itaca Band i els periples cada cop més freqüents per Europa de La Pegatina, però, ens adverteix que la forta connexió d'aquests grups amb el seu públic ja ha traspassat fronteres.

Dessuadores i Periscope

Els discos, disponibles des del primer dia per descàrrega gratuïta en els seus webs. La informació, via Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Vine, Snapchat, Periscope i totes les xarxes socials que faci falta. I la fabricació i venda de marxandatge (una peça imprescindible per a molts fans d'aquests grups són les dessuadores), perfectament cuidat. “Ho han sabut explotar realment bé, i molts han tingut sempre clar que no únicament havien de fer de músics, sinó també d'empresaris”, apunta Marc Isern, de Vibra Comunicació. “Han estat sempre conscients que les samarretes havien de ser fabricades amb bon material, i que si volien tenir una botiga en el web, el tracte havia de ser personalitzat. Ho han cuidat perquè saben que és important. Són fills d'aquesta manera de fer.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència

crònica

Una sola música que tothom balla com vol