cultura

Municipal

‘Carmela' es queda

Jaume Plensa cedeix gratuïtament l'escultura, situada des de l'abril passat davant del Palau de la Música, per un període de 8 anys

“Ha estat emotiu per mi que la gent tingués ganes que l'obra es quedés”, ha dit Plensa

Contínuament fotografiada pels turistes, anhelada per molts dels veïns, l'escultura Carmela, de Jaume Plensa, es quedarà davant del Palau de la Música de Barcelona. Si més no, durant vuit anys més prorrogables, després que l'Ajuntament de Barcelona hagi arribat a un acord amb l'artista de cessió gratuïta de l'escultura.

Emocionat, l'escultor, un dels artistes catalans amb més projecció internacional i amb obra pública arreu de món, va dir ahir que estava vivint “un dia màgic” perquè una obra seva que formava part d'una exposició temporal ha acabat sent permanent davant la demanda popular: “Ha estat emotiu per mi que la gent tingués ganes que Carmela es quedés.” Plensa va remarcar que li fa una especial il·lusió que l'obra estigui davant del Palau perquè sent un gran amor per la música. “I l'obra continuarà aquí, en diàleg amb l'edifici de Domènech i Montaner, tancant un encreuament una mica estrany. He decidit cedir l'obra per al gaudi de la ciutadania que tan càlidament l'ha volgut abraçar.”

Segons l'acord entre l'Ajuntament i Plensa, l'escultura es quedarà en el seu emplaçament actual, però qualsevol canvi d'ubicació requerirà el consentiment de l'artista.

Despeses municipals

A canvi, l'Ajuntament barceloní es compromet a tenir cura de l'escultura i es farà càrrec també de totes les despeses –permisos i taxes inclosos– que calguin com a conseqüència del seu emplaçament a la via pública. El tinent d'alcalde de Cultura de Barcelona, Jaume Collboni, va qualificar l'acord com “una història d'amor que acaba bé i saldem un deute pendent amb l'escultor”.

Jaume Colboni i la presidenta del Palau de la Música, Montserrat Carulla, van destacar la generositat de l'artista. El tinent d'alcalde també va dir que espera que un acord com aquest serveixi de “punt d'inflexió respecte al reconeixement d'altres artistes que són molt més admirats a l'estranger que a Barcelona”.

Carmela, de ferro fos i de 4,5 metres d'alçada i que representa el cap d'una noia preadolescent barcelonina, formava part d'una exposició temporal de Plensa, organitzada pel Palau de la Música, amb quatre peces de l'escultor, inaugurada el 8 d'abril.

Des del primer moment, Carmela va provocar expectació i també algunes crítiques des del sector de l'art contemporani. Però ja el dia de la presentació de l'obra, alguns veïns manifestaven que on havien de signar perquè l'obra es quedés per sempre. Poques setmanes després, una veïna, Mireia Udina, va encapçalar una campanya de signatures perquè l'escultura es quedés al carrer. La peça s'havia de desmuntar el 18 de setembre, data de clausura de l'exposició, i viatjar als Estats Units per a una exposició, però finalment se'n va ajornar el desmuntatge fins a finals d'octubre. Collboni també havia anunciat fa unes setmanes que s'estava negociant l'adquisició de la peça, encara que buscant un patrocinador privat.

Exposició al novembre

Aquesta és la quarta obra a l'espai públic de Plensa a Barcelona, ciutat natal de l'escultor. N'hi ha tres dels anys 80 i 90 i de més petit format al passeig del Born, a Via Júlia i a l'exterior de Can Framis de la Fundació Vila Casas. A més, el 17 de novembre, s'inaugurarà per primer cop en set anys una exposició de Plensa en una galeria de Barcelona. Es titularà El bosc blanc i es farà a la Senda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia