cultura

Cultura

El tresor del Paral·lel

El Paral·lel barceloní té un tresor amagat pel pas del temps i una idea malentesa del progrés que consisteix a sepultar tot allò que fa olor de passat, si no és “culturalment respectable”. Amb ànima d'arqueòleg i sobretot de musicòleg inquiet, el cellerenc Carles Cors va rescatar ara fa dos anys, al capdavant del grup Le Croupier , una part d'aquest tresor centenari, el cuplet, amb l'espectacle Esperança Dinamita. I divendres va estrenar amb un gran èxit al Teatre Municipal de Girona, dins de Temporada Alta , Dinamita La Sarsuela, enfocat en aquest gènere líric tan relacionat tòpicament amb els azucarillos i les verbenes madrilenyes, però que té també una llarga tradició a Catalunya i en català. I no tot és Cançó d'amor i de guerra, com ja se sabia al Paral·lel des de temps immemorials. Això és el que vol reivindicar Le Croupier amb aquest segon espectacle, tan dinàmic, divertit i ben produït com el primer, però encara més ben resolt en els detalls i en l'articulació de totes les peces: els músics són més que instrumentistes competents i participen amb les seves espardenyes “per imperatiu legal” en els gags i les coreografies, com la de Duet del vano, un número molt ben resolt, només amb el teclat i la resta de membres utilitzant els vanos com a percussions.

A Dinamita La Sarsuela, Le Croupier continua i amplia el joc iniciat amb Esperança Dinamita, sobre la identitat d'aquesta misteriosa vedet que, aparentment, va néixer a Vallfogona del Ripollès, va sobreviure al Titanic, va enamorar Franco, va conquerir Hollywood i es va esvair per sempre més. L'Associació de Vedets Internacionals (AVI) –no la busqueu a Google– ha denunciat que tot era fals i pagat amb fons públics, i el jutjat li ha donat la raó. La condemna? Fer aquest espectacle per divulgar la tan nostrada i costumista –però també explosiva– sarsuela catalana. Per controlar el compliment de la pena, rep els espectadors i apareix tot sovint al llarg de l'obra la gran Asunción Mata, tercera vocal de l'AVI –l'actor i coreògraf Roberto G. Alonso–, que protagonitza alguns dels moments més bojos i divertits, per exemple buscant canaris entre les cames dels espectadors de la platea. Mata dóna pas també als diferents fragments d'un vídeo molt ben realitzat i versemblant, amb format d'Equipo de investigación i alguns testimonis de luxe, que es van projectant per posar al descobert el frau d'Esperança Dinamita. Però per sobre de tot tornen a destacar les veus ben compenetrades de Carles Cors i Aina Sánchez i el treball en equip d'un grup que aconsegueix que l'espectacle sigui alhora molt entretingut, pedagògic –de cada cançó es projecta el títol, la sarsuela de la qual forma part, els autors i el lloc i l'any de l'estrena–, irreverent, modern i conseqüent amb l'esperit del Paral·lel, com es podrà tornar a comprovar al novembre a El Molino.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen