Laia Galofré. DARRERE LES BAMBOLINES
“Sóc com un comodí”
Pregunta obligada: Quina és la funció d'una utillera?
Depèn molt de cada equipament. En general, la seva feina és tenir cura de tots els elements escènics que es necessiten. Al Servei Educatiu de L'Auditori, sovint, és controlar els instruments que es fan servir [no els instruments dels músics, si no els de percussió que donen joc a l'actuació per fer-la més atractiva als alumnes]. També, habitualment, fa els moviments escènics, com ara moure els diferents elements d'atretzzo a l'escena. És clar que cada funció és diferent, perquè altres vegades se'n poden cuidar els maquinistes.
La tria de l'atrezzo és responsabilitat dels escenògrafs i els directors, no?
Sí, ells els trien. Però després és des de la utilleria que hem de mantenir-los, reparar-los i, si cal, reposar-los. A vegades, hi ha una samarreta que servia per una funció que ja no es troba a les botigues i nosaltres ens hem d'empescar per fer-ne una el màxim de similar possible, per exemple. També hem de saber repintar o rematar uns acabats de fusta. Som una mica, un comodí.
També feu manteniment de vestuari?
No és habitual, però a L'Auditori també complim aquesta funció. La nostra feina és preparar tot el material als camerinos, controlar si alguna roba s'ha de portar a la tintoreria o, com deia abans, reposar alguna peça de roba que ja està molt desgastada. També ens cuidem de comprar el material fungible (globus, confetti, croissants...).
En aquest ‘Maaambo' que ha proposat La Cubana, en deveu anar servits, no?
De moment, ho han portat ells. Però quan portem uns anys amb aquesta producció segur que caldrà anar-ho reposant.
Es deu conèixer bé aquest mercat, doncs.
Faig moltes excursions a tot tipus de botigues.
Com s'arriba a la professió d'utillera?
Hi ha molts cursos diferents. A L'Institut del Teatre hi ha estudis d'escenografia que suposo es deu tractar aquesta professió. Jo vaig estudiar a l'Escola de Tècnics de Barcelona TTE) i també tinc la carrera d'Arts i Oficis de la Llotja. Fa deu anys que hi treballo: necessitaven algú que també sabés de costura, i jo havia estudiat costura i patronatge a l'Escola de la Dona.
S'ha de tenir habilitats amb molts camps...
La veritat és que habitualment, els maquinistes pinten, jo repinto. Si s'ha de fer algun treball amb electricitat també puc demanar ajuda, per exemple.
De costura, deu ser cosa senzilla: cosir botons, fer vores als pantalons...
També cal fer alguna feina de confecció. Com posar una butxaca falsa o eixamplar uns pantalons d'un artista.
Es treballa amb pressió?
Depèn molt de la funció. Intentem treballar amb previsió però com els canvis d'espectacles són constants, també ho són les necessitats que cal revisar. Però no hi ha la complexitat dels teatres i les òperes on la utilleria és fonamental.
Aneu amb una llibreta, amb tot anotat, no?
Fem plànols en què marquem on va cada element abans de la funció. A vegades, es fan dues sessions seguides i és quan cal estar més alerta perquè tot sigui a lloc
Col·laboren els actors i els músics?
N'hi ha que els agrada ajudar però sempre queda clar que la responsabilitat final és meva. Encara que els altres ho reposin, cal revisar-ho perquè no passi que, l'un per l'altre, l'element no sigui a lloc quan toca.
Hi ha bona relació entre els tècnics?
S'ha de vigilar no trepitjar la feina de l'altre. Cal concretar bé qui fa què. En general, la utilleria es cuida dels elements petits; i els maquinistes, dels més grossos.
El TNC, els vostres veïns de la plaça de les Arts, us cedeixen molt material d'utilleria?
Aquestes són demandes que fan els de producció. Ells tenen molt més magatzem. Sé que ens en deixen perquè, quan s'acaba, ho guardem a un lloc concret perquè ho recullin els del TNC.
Una cadira per a un concert escolar pot ser la mateixa que la d'una simfonia?
Aquesta producció de Maaambo que toca la Banda Municipal de Barcelona utilitza les mateixes cadires de l'OBC. Ara, habitualment, en els concerts del Servei Educatiu hi ha un ritme molt diferent, és molt més dinàmic, es busca la proximitat amb l'audiència.
Ha descobert el gust pel teatre o per la música, gràcies a aquesta professió?
Sempre m'ha agradat molt el teatre i la musica jazz, per exemple. Ara sí que és cert que havia sentit poca música clàssica. Ara, aprenc a escoltar-la d'una altra manera. Encara que els concerts infantils soguin més senzills, els que hi actuen són músics professionals que sempre han de tenir el mateix rigor.