cultura

des del jardí

Marcos Ordóñez o l'art d'evocar

J‘Juegos reunidos' és una mirada pietosa, omnicompren- siva, una mica condescen- dent, literària

Marcos Ordóñez (Barcelona, 1957) és el germà que va néixer pocs anys abans que nosaltres i que va conèixer un món que ja no vam veure (com ara les Jornades Llibertàries del parc de la Ciutadella), però també un món que encara vam ser a temps de transitar (com els bouquinistes del carrer Diputació), de vegades en plenitud i de vegades en forma de retalls amb tendència a esmicolar-se. Ja des del títol, Juegos reunidos (Libros del Asteroide) celebra uns records comuns, entre lúdics i passats de moda. Però no n'hi ha prou de conèixer un món per fer-ne literatura, igual com un bell paisatge no garanteix un bon quadre.

El llibre d'Ordóñez és mític i personal, generacional i autobiogràfic, ple de noms propis que han esdevingut comuns. Cada època té la seva generació perduda, uns paradisos perduts i sobretot un cronista de la pèrdua. Més d'un novel·lista fa veure que s'inventa el que va succeir, però Ordóñez aixeca acta d'una realitat que sospitem que en part és només fruit de la seva imaginació, i de fet tant és. La pregunta no és on érem el 1977, sinó què n'hem fet, d'allò.

Juegos reunidos és una recopilació de bars, de costums, de marques de tabac, d'adreces, de begudes, de paraules, però sobretot és una mirada pietosa, omnicomprensiva, una mica condescendent, literària. No cal haver viscut per escriure, però ajuda.

Al capdavall, la memòria està feta de casaments i de festes, d'amics i de gats, però també dels poemes de Gil de Biedma, de la pel·lícula American Graffiti, de barris equívocs com l'Astor.

L'últim llibre de Marcos Ordóñez és una capsa de jocs, alguns de més nostàlgics, d'altres d'originals. Ni tan sols hem de decidir si Al anochecer o Redemption Song són contes o cròniques: l'important és el que convoquen quan els llegim. La diferència entre els monòlegs desguitarrats que propicien les borratxeres toves i un recull com Juegos reunidos és la mateixa que hi ha entre abocar i evocar. Les nostres vides només són completes quan algú les evoca com ho fa Ordóñez, deixant-ne uns capítols escrits que les fixen en la nostra memòria i en la dels altres, a la manera de Scott Fitzgerald (i no ens abandona la sensació que no tot era tan bonic o tan trist com ho va escriure).

Ja que avancem inevitablement arrossegats contra el passat, busquem-nos si més no un cronista digne.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA