cultura

Crítica

El pes de la mare morta

Abordant durant mig segle, des de la seva opera prima, Las manos en los bolsillos, els conflictes de l'individu amb els poders i les institucions, pouant en l'oníric com a símptoma d'un malestar i a la vegada com a alliberament, Marco Bellocchio potser és el més gran dels cineastes italians vius sense haver desenvolupat un estil particular o renovador, però construint una filmografia poderosa amb elements complexos, contradictoris, reveladors sobre les angoixes i els desigs del subjecte modern. Així, doncs, és un motiu de celebració que s'estreni a l'Estat espanyol la seva darrera pel·lícula, Felices sueños, després que no s'hagi fet amb les seves dues immenses obres anteriors: Bella addormentata, que pensa la vida a propòsit de l'eutanàsia, i Sangue del mio sangue, un crit de llibertat i de resistència que travessa èpoques.

Amb la seva nova pel·lícula, Bellocchio es concentra en el trauma durador que provoca en el protagonista la mort sobtada de la seva mare. Va succeir quan ell era un nen i es fa present des del seu punt de vista, de manera que, encara que se li aportin elements per intuir-ho, l'espectador tampoc no sap del tot en quines circumstàncies va produir-se aquesta mort, després de la qual es mostra el personatge a la maduresa quan retorna a casa arran del traspàs del pare. El film alterna més capes temporals en què perdura el pes fantasmal de la mare morta. Sovint a través d'imatges televisives, Bellocchio esbossa com es forma un imaginari personal i a la vegada col·lectiu: des de la sèrie Belphegor. El fantasma del Louvre i altres mostres del cinema fantàstic fins al futbol i Raffaella Carrà. Aquesta última inspira una escena tristíssima en què la solitud del nen, abatut al sofà després de la mort de la mare, posa en evidència l'alegria forçada i impúdica de la cantant i presentadora italiana.

Bellocchio construeix la pel·lícula com un trencaclosques, però d'una manera diàfana, mentre et pren i t'arrossega amb la seva força emotiva i una vibració poètica.

Felices sueños
Director: Marco Bellocchio. Intèrprets: Valerio Mastandrea, Fabrizio Gifuni, Bérénice Bejo, Guido Caprino.
Itàlia-França, 2016


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona