El Premi Quim Masó estrena a La Planeta els muntatges guanyadors de la seva tercera edició

Dijous, Les Mateixes posaran en escena «Regla de tres», de Joan Casas

Que els diners d'un premi se'ls embutxaqui un autor o un productor després de feta l'obra és el més habitual, però no és garantia que generin creació. El Premi Quim Masó és peculiar per això, perquè l'objectiu és fer viable la creació. És per això que el jurat de la tercera edició va premiar dos muntatges promoguts per «gent jove», com explica Salvador Sunyer, director de Temporada Alta i membre de Bitó Produccions, un dels promotors i patrocinadors del premi. La impossibilitat de dur endavant el muntatge La dolça Sally, de Daniela Feixas, guanyador del premi de la segona edició, va motivar que per a la tercera s'hi acumulessin dos premis.

Un d'ells va anar a parar al muntatge de Les Mateixes (Elisaberh Vallés i Berta Giraut) Regla de tres, que s'estrena en funció única dijous a La Planeta. Hi ha diverses circumstàncies que fan que aquest muntatge sigui especial. La primera és que propicia el retorn a l'escriptura teatral de Joan Casas, que feia més de deu anys que se n'havia allunyat, i que ha escrit aquest text especialment per a Vallés, Giraut i Marc García Coté, que completa el repartiment; la segona és un altre retorn, el d'Yvette Vigatà, un dels membres històrics de La Gàbia Teatre de Vic, que és la directora de la peça, juntament amb Esther Nadal. Regla de tres, segons el seu autor, s'inspira en el film Persona, d'Ingmar Bergman, pel fet que parla «del compromís moral que el teatre representa». De fet, en l'obra, dues actrius es troben per llegir el guió d'un film que han de rodar juntes: Persona. Hi ha un tercer personatge, un home de l'amor del qual totes dues havien gaudit, però que ara és mort, encara que més present que mai. El teatre, l'amor i la mort són els temes.

Mecanisme d'evasió

La conquesta del Pol Sud, de l'alemany Manfred Karge, a càrrec de la companyia del mateix nom, formada expressament per a l'ocasió, és l'altre muntatge premiat, que s'estrenarà, també a La Planeta, el proper 4 de desembre (22.00 h). El seu director, Carles Fernández Guiua, va explicar ahir que el text, escrit el 1986, està «impregnat d'un context determinat, la situació de crisi política i conflictivitat social de l'Alemanya de llavors, en què la caiguda del mur de Berlín era segura i la RDA s'havia d'incorporar a un nou model econòmic que ja llavors també era qüestionat». És en aquest context que se situa l'acció, en què un grup de desocupats d'un barri de la perifèria es lliura al joc de la mítica conquesta del Pol Sud a càrrec de Roald Amundsen, com a forma d'evasió de la realitat que els envolta. El muntatge planteja les dues maneres d'enfrontar-se a la realitat, acarant-s'hi o evadint-se.

Ahir també es va anunciar la convocatòria de la quarta edició del premi Quim Masó, que ja ha obert el termini de recepció d'obres, el qual es tancarà el 26 de febrer. El veredicte es farà públic a l'abril.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen