El Govern demana al jutjat d'Osca que dos tècnics comprovin a Sixena les condicions de les obres procedents del MNAC
Recorda que la sala del monestir ha de complir els requisits necessaris de climatització i il·luminació per la correcta conservació de les peces exposades
La Generalitat ha demanat al jutjat de primera instància i instrucció número 1 d'Osca que autoritzi que dos tècnics designats pel departament de Cultura puguin comprovar 'in situ' les condicions en què es troben els béns exposats al públic al Monestir de Santa Maria de Sixena.
La petició formal arriba després de la polèmica generada precisament per les condicions d'exposició de les 51 peces procedents del MNAC que el Govern va decidir lliurar a l'Aragó, en compliment d'una sentència judicial provisional, i que s'exposen al Monestir de Sixena des del 27 de gener. Alternativament, proposa que sigui el jutjat qui designi dos tècnics amb aquesta finalitat, mentre siguin presents els tècnics designats pel departament de Cultura.
Les obres procedents del dipòsit del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) s'exposen als antics dormitoris de les monges. Algunes estan en vitrines, com ara peces de ceràmica, orfebreria o relicaris. D'altres estan exposades fora de les vitrines, com ara peces tèxtils o fragments de pintures murals. La Generalitat recorda que cal que la sala compleixi els requisits necessaris de climatització i il·luminació per la correcta conservació de les obres.
En l'escrit presentat al jutjat, la Generalitat qüestiona si la sala on s'exposen les 51 peces compleix els requisits necessaris pel que fa a la climatització. En aquest sentit recorda que a la sala on s'exposen les obres, la temperatura ha de mantenir-se estable entre 18 i 25 graus, amb una oscil·lació màxima de dos graus i que la humitat relativa ha de ser d'entre el 40 i el 60% amb una oscil·lació màxima diària d'entre un 5 i un 10%.
També recorda que si s'hi instal·la un sistema de climatització, aquest ha de garantir un control precís de la humitat relativa i ha d'estar funcionant les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any ja que és un requisit “imprescindible” per evitar que la sortida d'aire dels aparells de climatització incideixi directament sobre les obres, tal com sospiten que succeeix actualment.
De la mateixa manera, pel que fa a la il·luminació, recorda que aquesta ha de ser estable i regulable per garantir la quantitat de llum dins els paràmetres recomanats per a cada tipus de material. A més, afegeix, cal que siguin llums lliures de radiacions ultravioletes i infraroges i que respectin els nivells de llum màxims recomanats per a cada material, ja que no és el mateix el paper, amb un nivell màxim de 50 lux, que les pintures murals, que suporten fins a 200 lux.
També destaquen que cal evitar qualsevol focus d'humitat que provingui de l'exterior ja que pot filtrar-se a les parets de l'edifici i perjudicar la conservació d'obres.