cultura

L'animació alternativa

S'estrenen ‘Psiconautas', guanyadora del premi Goya, i ‘La vida de Calabacín'

En el cinema d'animació hi ha molta vida més enllà de les grans produccions digitals nord-americanes. Si fa unes setmanes s'estrenava La tortuga roja, avui ho fan dues guardonades pel·lícules d'estètica molt personal i d'una notable cruesa argumental: Psiconautas i La vida de Calabacín.

En la darrera edició dels premis Goya, no només Emma Suárez va fer doblet; també ho va fer Alberto Vázquez amb el curt Decorado i el llarg Psiconautas, aquest codirigit amb Pedro Rivero.

Psiconautas és un conte fosc i trist protagonitzat per dos adolescents que decideixen escapar d'una illa que ha estat devastada per una catàstrofe ecològica. Segons Vázquez, amb el film “volia representar una metàfora sobre l'adolescència ambientada en un món fantàstic en el qual pogués passar de tot. M'agrada la llibertat de crear un imaginari propi a partir de les faules, dels contes”. Els personatges de Psiconautas són animals antropomòrfics per buscar “el contrast entre la forma i el fons, partir de personatges infantils per explicar històries adultes. Els animals són universals, són icones, no tenen temps ni lloc, són anacrònics. És com pervertir els personatges de Disney o de les sèries d'anime per parlar de problemes més realistes”. Psiconautas es basa en una novel·la gràfica del mateix Vázquez, per a qui còmic i animació “són cosins però no germans. El còmic és molt més lliure, és més semblant a la literatura, pots fer microhistòries dins d'històries. El lector es pot aturar quan vulgui, sap que hi ha el·lipsis entre vinyeta i vinyeta”.

La vida de Calabacín, per la seva banda, és una producció francosuïssa, realitzada en stop-motion per Claude Barras, sobre un nen que ingressa en un orfenat quan es mor la seva mare alcohòlica; és una de les candidates a l'Oscar al millor llargmetratge d'animació.

Animac, al CCCB

Els directors de Psiconautas participen avui en el CCCB en una jornada al festival Animac de Lleida, amb els mestres de l'stop- motion Barry J. Purves i Ian Mckinnon i el dissenyador Carlos Grangel.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA