cultura

Crítica

La dona, en primeríssim pla

L'adaptació d'Anna Maria Ricart incorpora seqüeles del clàssic de Charlotte Brontë que permeten expressar la veu de la inquietant Bertha, en ple deliri. Si Brontë va voler reivindicar el paper de la dona en un món jeràrquic i d'homes, també és apropiat que Portaceli vulgui donar la veu a la dissortada i maleïda per tots els lectors. L'obra concentra bona part del muntatge entre Jane i Edward Rochester, fet que l'apropa perillosament a un melodrama fulletonesc. Però la personalitat i el raonament de Jane escapça la possible vacuïtat. Si Strindberg castiga la dona en el seu canvi de papers a La senyoreta Julia el 1888, Brontë reivindica el 1847 l'amor de la institutriu amb el turmentat amo: efectivament, una mirada trencadora per la seva època i, depèn com, encara per a molta gent d'avui.

L'escena és un mar de contrastos: blanc sobre negre. Intèrprets que es desdoblen en personatges contínuament, explotant matisos i racons d'emoció contrastats; música incidental que acompanya i una Ariadna Gil pletòrica, segura en el text i en el gest: que domina l'escena perquè es creu el personatge fins a la medul·la. Abel Folk acompanya en aquesta èpica cavalcada, suau, amb la contenció que li permet intuir que ella és una fada i que ell amaga un secret inconfessable. És cert que l'obra trastoca la fortuna dels personatges i que ella passa a ser dominant. Potser és massa novel·lesc, però permet demostrar com ella practica la seva llibertat, amb una honestedat que captiva. Portaceli aconsegueix una simfonia coreografiada d'emocions i moviments en un espai allargat i abocat al públic. Un treball que recorda la contundència de Només són dones (T. Alta, 2015), La nostra classe (Grec, 2011), o aquell Què va passar quan Nora va deixar el seu home, de Jelinek (TNC, 2008).

Jane Eyre
Autora: Charlotte Brontë
Directora: Carme Portaceli
Intèrprets:Jordi Collet, Gabriela Flores, Abel Folk, Ariadna Gil, Pepa López, Joan Negrié, Magda Puig
Dijous, 23 de febrer (fins al 26 de març) al Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència

crònica

Una sola música que tothom balla com vol