cultura

Marc Pastor

Escriptor i mosso d'esquadra

“Escriure és una mica com jugar als escacs”

Volia forçar el fet que la protagonista visqués en una presó sense gàbies, on les reixes són l'aigua

Marc Pastor (Barcelona, 1977) combina la seva vida professional entre la literatura i la seva feina a la secció científica dels Mossos d'Esquadra. Després de quatre novel·les arriba Farishta –publicada en català per Amsterdam i en castellà per Catedral–, una història que va sorgir entre l'espera d'una adopció i les primeres experiències de la paternitat.

Qui és la Farishta?
La Farishta és una noia que s'està buscant, que passa d'intentar saber com és ser filla a saber com és ser mare. És un joc entre aquests dos pols. N
o sap d'on ve i vol esbrinar-ho, i en aquest procés descobreix coses que segurament no volia saber.
Com va sorgir la idea d'escriure aquesta història?
Farishta és la història d'un fracàs: la meva intenció era fer un relat curt sobre una noia que arriba a unes illes paradisíaques que finalment resulten ser tot el contrari del paradís. Sempre que començo una novel·la penso que serà curta, però mai ho aconsegueixo. M'agrada que els meus relats tinguin capes; que mentre el lector llegeix trobi una història d'aventures però també la història d'una nena que busca la seva identitat i la visió dels pares que han perdut una filla. M'agrada que estigui tot escalat. El 2012 la meva dona i jo vam començar un procés d'adopció. Quan ens van assignar el nen vam anar tres mesos a Madagascar i jo ja havia escrit la meitat de Farishta. Vaig pensar que l'acabaria allà, amb el meu fill, però vaig descobrir que la paternitat és absorbent. Aquesta experiència com a pare la vaig haver de liquar, no en podia prescindir. La novel·la va créixer perquè la meva biografia també va créixer.
Per què la novel·la se situa en aquell any [el 1993]?
M'interessava molt que l'aïllament de la Farishta fos absolut. Això avui dia és impossible. Volia forçar el fet que la protagonista visqués en una mena de presó sense gàbies, on les reixes són l'aigua, i el 1993 és l'últim moment abans de la híper connexió. La Farishta està incomunicada; si vol saber d'algú ha d'enviar una postal. D'altra banda, tenia ganes de parlar de música; a la història hi ha un gran diàleg musical. Quan escric, alterno novel·les molt documentades amb altres en què puc parlar de la pròpia experiència. Després de Bioko, per la qual vaig informar-me moltíssim, volia recórrer als fets que jo havia viscut durant l'adolescència. La Farishta del 1993 és poc més gran que del que jo era aquell any i, per tant, sé què passava aleshores.
Què feia vostè, el 1993?
Doncs tenia quinze o setze anys. Estava boig, era un adolescent. M'agradava molt el grunge, l'estil de camisa de quadres i pantalons estripats. Portava el cabell afro, més llarg al darrere perquè em creixia molt arrissat i jo el volia llarg. Vaig passar diverses etapes, però allò era adolescència pura.
E
ls personatges de les seves novel·les s'entrellacen.
Sí, les cinc novel·les es poden llegir per separat, les històries es tanquen, però entre elles hi ha connexions, detalls, escenaris i personatges compartits. Al meu cap està tot lligat, ja tinc unes vuit novel·les més pensades. En la següent hi apareixeran personatges que hem conegut a Farishta. Un dels problemes d'escriure així és que he de meditar cada escena. Per mi escriure és una mica com jugar als escacs; amb cada peó que moc estic pensant en les pròximes sis jugades. La propera novel·la és a Madagascar. Torna a ser una història de venjança i hi veurem Douglas Moriarty.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic