cultura

Literatura

El Mot invita 41 escriptors a ‘excavar' en la memòria

El festival d'Olot i Girona tindrà la reconstrucció literària del passat com a fil conductor, del 23 de març a l'1 d'abril

Hi haurà un bus especial entre les dues ciutats i espai nocturn de bar a la Rahola

La quarta edició del Mot, el festival de literatura coorganitzat entre Olot i Girona, invitarà 41 autors, entre el 23 de març i l'1 d'abril, a “excavar en el passat a través de la memòria, la història i l'anàlisi sobre el sentit de l'individu al món”, tal com ho va expressar la comissària, Margarida Casacuberta. El colombià Evelio Rosero, el francès Mathias Énard i el nord-català Joan-Daniel Bezsonoff són algunes de les últimes incorporacions al festival, en el qual participaran altres escriptors destacats ja anunciats, com ara Bernardo Atxaga, Patrick Deville, Edward Rutherfurd, Albert Sánchez Piñol, Almudena Grandes, Kenizé Mourad o Manuel Rivas. Amb seus a La Carbonera d'Olot (del 23 al 25 de març) i a la Biblioteca Carles Rahola de Girona (del 30 de març a l'1 d'abril), el Mot aposta de nou pel format distès de la conversa entre dos o tres autors, complementades amb espectacles teatrals i literaris. Les converses, d'accés gratuït, s'organitzen també per temes que emparellen autors afins. D'aquesta manera, Almudena Grandes confrontarà la seva visió novel·lesca de la Guerra Civil amb la historiadora Anna M. Garcia, posem per cas; o Manuel Rivas, que recentment ha publicat la biografia d'una llibreria, El último día de Terranova (2015), es posarà davant el mirall d'un llibreter real, Guillem Terribas, i la passió per recrear literàriament el pòsit històric d'una ciutat posarà en relació l'anglès Edward Rutherfurd, que es planteja dedicar una de les seves novel·les d'èxit justament a Barcelona,i el periodista Enric Calpena, que se li acaba d'avançar amb Barcelona: una biografia. Les relacions entre Orient i Occident, les marques del temps, la pervivència del llegat de l'antiguitat, la idea d'Europa, l'esquiva representació de la modernitat, els mons en extinció o el pes de les nissagues en la construcció d'identitats són altres dels temes que s'abordaran en la quinzena de converses programades.

Totes tindran el passat com a eix temàtic (en les tres edicions anteriors van ser la literatura fantàstica, les ciutats i les vides), i l'aspiració “a l'excel·lència i la proximitat”, com va subratllar ahir en la presentació la directora del festival, Glòria Granell. Per tal de reforçar el lema de “dues ciutats unides per un sol projecte”, s'hi incorporen, a més, unes quantes novetats, com ara un servei de bus especial, a “preu simbòlic”, per afavorir l'intercanvi del públic d'una seu a l'altra; el conveni amb l'Institut d'Estudis Baleàrics, que permetrà la participació en les activitats dels escriptors illencs Carme Riera i Pere Antoni Pons, i la introducció del llenguatge de signes per tal que les persones sordes puguin seguir també les converses. En el cas de Girona, s'amplia l'escenari del festival amb el trasllat d'un dels tradicionals Ver-Mot dels dissabtes al matí al centre cívic del barri de Sant Narcís, un dels més actius de la ciutat, i amb la cessió de la cafeteria de la Biblioteca Rahola per poder-la convertir en espai de bar i tertúlia nocturna un cop acabades les sessions. També s'ha intensificat la promoció del festival amb el +Mot, una programació prèvia que entre el 6 i el 18 de març proposara activitats relacionades amb l'eix temàtic i en la qual col·laboraran la Casa de Cultura, el Museu d'Història de Girona i la Fundació Rafael Masó, entre altres equipaments culturals.

L'aposta decidida per aquest esdeveniment que guanya adeptes any rere any ha afavorit que els ajuntaments d'Olot i Girona hagin incrementat la dotació de 20.000 a 30.000 euros cada un, que sumats als 30.000 de la Diputació, els 25.000 de la Generalitat i els 10.000 que hi aporta la Fundació Banc Sabadell sumen un total de 125.000 euros de pressupost. “Podem treure pit perquè Girona és una ciutat de referència en l'àmbit cultural català”, va assegurar el regidor de Cultura, Carles Ribas, i el responsable de la Diputació, Albert Piñeira, va afegir que “la promoció de la lectura és competència de totes les administracions”. D'altra banda, Margarida Casacuberta, que ha tingut cura de les últimes tres edicions del Mot, tanca un cicle i l'any vinent serà rellevada per un altre comissari.

LA XIFRA

125.000
euros
és el pressupost d'aquesta edició, que augmenta en 20.000 respecte de l'any passat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda