Cultura

Segona epifania de la ‘Pietat Desplà'

Després d'un any d'investigacions, anàlisis i actuacions, ahir es va presentar oficialment la restauració de la Pietat Desplà, una obra del 1490 de Bartolomé Bermejo. El pintor de Còrdova, deixeble de la pintura flamenca, va fer aquesta Pietat per a l'arquebisbe Desplà. Se suposa que aquest retaule (tot i que ara es presenta penjat com si fos un quadre al Museu de la Catedral) decorava la capella personal de Desplà. El director de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins, celebrava ahir l'epifania d'un quadre que relata la mort de Jesús però que, en el seu fons, la natura ja augura la seva resurrecció. Per a Molins, és necessari que els ciutadans de Barcelona el coneguin i el valorin. Es brinda una oportunitat des d'avui fins diumenge amb una jornada de portes obertes. A partir de dilluns, només es podrà accedir al museu amb l'entrada preceptiva.

No s'havia presentat i ja havia aixecat una gran expectativa aquesta restauració entre els especialistes. La Pietat Desplà quasi mai ha sortit de la ciutat fins ara. Segons l'historiador Daniel Rico, aquest Bermejo és un dels millors exemples de pintura flamenca a l'Estat espanyol. És per això que el Museu del Prado, que prepara una exposició d'aquest pintor pel 2019 ja planteja una possible cessió.

Que se sàpiga, hi ha cinc Bermejo a Catalunya. A més de la Pietat Desplà hi ha dues peces al MNAC i dues més a l'Institut Amatller de Barcelona. També sembla que se'n cita una altra al Museu de Peralada, tot i que cal confirmar la seva assignació.

L'estudi que s'ha fet de la Pietat Desplà és absolut. S'ha editat un llibre que permet reproduir-lo fotogràficament a mida natural i també un documental en què es recull l'acurat treball de restauració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Adeu, R. Saladrigas

barcelona

‘El rossinyol’, a la Xina

Barcelona
Carme Grandas i Marc Aureli Santos
Directors i coordinadors de les jornades Repensant la figura de Gaudí

“El ciutadà veu Gaudí com un forat negre”

barcelona
Mirador

No pot haver-hi història de l’art sense els llegats

Víctor Baladoch guanya el premi Screen

rubí

Els ocells del Càntut

cassà de la selva
Crònica

Una celebració de la vida

Girona

Antoni Miralda, premi Velázquez

barcelona

El ‘Sotabosc’ invisible surt a la superfície

Girona