cultura

Crònica

La cultura, un esport de lluita?

La Fundació Miró és el marc de ‘La cultura que ve', dues jornades de debat sobre el futur de la cultura

“La cultura és un esport de lluita”, defensava ahir la filòsofa francesa Marie-José Mondzain en les jornades La cultura que ve. Si es tracta d'un combat, ahir n'hi va haver un de cultura a l'auditori de la Fundació Miró. Mondzain es va referir “als que parlen sense cap vergonya d'indústria cultural”, i el congrés l'organitza el Departament de Cultura de la Generalitat, que tenia l'Institut Català d'Indústries Culturals (ICIC), rebatejat fa un parell d'anys com d'Empreses Culturals (ICEC). La filòsofa va defensar “una cultura que comparteixi emocions i coneixement, i sobretot que convidi a l'acció”, en oposició a “la societat de l'espectacle, que ho vol mostrar tot, i substituir la paraula, el pensament i l'acció”.

La filòsofa Marie-José Mondzain, directora del Centre Nacional de Recerca Científica de París, va participar en la ponència La dimensió social de la cultura, moderada per Marta Gili, directora de la Galeria Nacional del Jeu de Paume de París. També hi van participar Marc Pataut, fotògraf i professor de l'École de Beaux-Arts de París, i Gaëtane Verna, director del centre d'art The Power Plant, de Toronto. Marta Gili i Marie-José Mondzain van ironitzar sobre les xifres esmentades en el col·loqui previ, moderat pel consultor d'estratègia i innovació en cultura Jordi Sellas (exdirector de l'ICEC, abans ICIC). Si la cultura són xifres, també n'hi va haver ahir a la Fundació Miró. Sellas va dir que a Catalunya hi ha 34.000 empreses culturals, que ocupen 158.000 persones (el 5,2% de la població activa), i generen 10.000 milions d'euros anuals. A nivell planetari, la cultura genera 2,25 bilions d'euros anuals. El brasiler Julius Wiedemann, director editorial de Taschen, va dir que “es parlava de la desaparició del paper, però als Estats Units el mercat digital s'ha estabilitzat en un 30%”. Un dels efectes de l'aparició del llibre digital ha estat “tornar a mirar de fer edicions impreses més acurades, més ben acabades”. També va explicar que per connectar amb el públic, en cada projecte has d'oferir-li un 30% de coneixements que ja té, un 30% que pot deduir a partir del que sap i “un 40% de territori per descobrir i aprendre”. Ricard Robles, director del Sónar, es va interessar per aquesta teoria, tot i que al seu festival allò que t'emportes de nou és “molt més del 40%”: “Intentem que les noves experiències siguin el gruix de les activitats que programem.”

Adrián Guerra, conseller delegat de Nostromo (productora de films amb Robert DeNiro, Uma Thurman i Sigourney Weaver), va parlar del cinema global que s'està imposant, amb grans estrelles com a reclam, i de les noves plataformes d'exhibició com Netflix, que et compren una pel·lícula i “pot tenir 100 milions d'espectadors potencials”. Mercedes Basso, directora de Foment de Mecenatge de la Fundació Bancària La Caixa, xifra en 336 milions d'euros el mercat de l'art a tot l'Estat, que suposa “el 2,1% de la Unió Europea i l'1% del mercat mundial”.

Cultura és també fer preguntes. Ho va dir a l'inici el conseller de Cultura, Santi Vila, just després que la periodista i escriptora Pilar Rahola presentés les jornades. “La revolució tecnològica i digital provocarà una banalització de la cultura? A l'era postindustrial, podem confiar en la cultura com a activitat generadora de riquesa?” Aquestes dues preguntes formulades pel conseller, i moltes altres, van quedar enlaire. Perquè La cultura que ve és també un espai “generador de preguntes, més que respostes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA