cultura

Literatura

Un germà bessó literari

Benjamin Black presenta ‘Fins i tot els morts', de la sèrie del forense Quirke

“La novel·la policíaca és entreteniment; per ben escrita que estigui, no és art”, opina Black

Benjamin Black és el pseudònim amb què l'irlandès John Banville (Wexford, 1945) signa les novel·les policíaques. L'última és Fins i tot els morts (Bromera, en traducció d'Eduard Castanyo), que en castellà es titula Las sombras de Quirke (Alfaguara, en traducció de Núria Barrios).

Aquest autor ambidextre que voldria haver tingut un germà bessó juga a la doble personalitat des del 2004 quan, “després de llegir Simenon”, va decidir escriure novel·la policíaca. Aleshores ja duia una carrera literària reconeguda per la crítica.

Ha visitat Catalunya per protagonitzar una xerrada amb l'autor francès Pierre Lemaitre dins del programa de Kosmopolis al CCCB, per presentar la novetat i per rebre un premi honorífic, avui, a l'Espluga de Francolí, dins del festival El Vi Fa Sang.

Banville, valorat com un mestre de la prosa anglesa, ha rebut prop d'una vintena de premis, com ara el Man Booker, per El mar; el 2011, el Frank Kafka, considerat avantsala dels Nobel, i el Príncep d'Astúries del 2014.

Fins i tot els morts és la setena obra protagonitzada pel forense Quirke, com les altres, ambientada al Dublín dels anys cinquanta del segle XX. “El primer cop que vaig venir a Barcelona va ser el 1964; ha canviat molt. Ja fa alguns anys que aquesta ciutat té el poder de transformar-me en Benjamin Black, perquè ell té més èxit aquí que el pobre del Banville....”, va comentar l'autor.

En les obres de Quirke, Banville carrega contra el poder pervers de l'Església catòlica, “tot i que ja no és el que era”, afirma. També és molt crític amb el masclisme i no li agrada la ciència-ficció perquè “el món ja és prou estrany per viatjar a altres mons”.

Va ser una mica reticent a opinar dels temes que li van requerir, com ara les semblances entre Irlanda i Catalunya. Després d'ironitzar –“Dublín té un clima fantàstic, una gastronomia i uns vins meravellosos, com Barcelona”–, va admetre, seriós: “No sé res de política, però el meu país ha estat 35 anys en guerra i ha acumulat milers de morts; és millor no separar el que està unit.”

I no va estalviar crítiques al gènere: “La novel·la policíaca és entreteniment; per ben escrita que estigui, no és art, i això que algunes s'hi acosten. El fet que hagi d'haver un crim, que calgui seguir uns patrons, impedeix la llibertat de creació que l'art exigeix.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA