Batutes de llegenda
La 34a temporada d'Ibercamera presenta Valery Gergiev amb l'Orquestra del Mariinski, i la 2a de BCN Clàssics inclou la gira de comiat de Sir Simon Rattle
Les dues principals temporades de música clàssica d'índole privada a Barcelona van presentar la setmana passada les seves programacions respectives. Ibercamera, en la seva 34a edició, oferirà una dotzena de concerts (deu dels quals en abonament i els dos restants en qualitat d'extraordinaris), mentre que BCN Clàssics aspira a repetir l'èxit que està obtenint actualment en la seva primera edició amb set concerts més. Valery Gergiev fent la Segona de Mahler amb l'Orquestra del Mariinski (13 de febrer a L'Auditori de Barcelona), en el cas d'Ibercamera, i el comiat de Sir Simon Rattle (8 de juny del 2018 al Palau, al capdavant de la Filharmònica de Berlín, d'on és director titular des de 1999) són els plats forts d'una i altra temporada.
“El creixement sistemàtic de centres públics des d'on es programa música clàssica, no únicament aquí sinó arreu d'Europa, és un fet positiu que, tanmateix, ha devastat la xarxa privada”, va lamentar divendres Josep Maria Prat, director d'una iniciativa que disposa d'un pressupost de prop d'un milió i mig d'euros (l'11% dels quals, provinents de subvencions). “Estem molt orgullosos de continuar defensant un model privat”, es va vanagloriar tanmateix. La interpretació de La truita de Schubert amb Da Camera Ensemble i Varvara al piano fixarà el 30 d'octubre vinent al Palau de la Música l'inici d'una temporada en la qual també destaquen el concert Emperador de Beethoven, que, per primera vegada, abordarà la pianista Maria João Pires (14 de maig del 2018 al Palau) i la visita del pianista Daniil Trifonov, que estrenarà a Ibercamera les Variacions sobre un tema de Chopin de Frederic Mompou (4 d'octubre del 2017). Prat, divendres, va posar l'èmfasi en dos concerts més: l'Heroica de Beethoven, que, el 12 de març, interpretarà la Philharmonia Orchestra de Karl-Heinz Steffens (“no és un nom mediàtic, però la seva Heroica serà de referència), i El Messies de Händel, que, el 21 de desembre del 2017, dirigirà el britànic Edward Higginbottom.
L'adeu a Simon Rattle
El comiat de Simon Rattle, d'altra banda, és el gran atractiu de BCN Clàssics, un cicle nascut l'any passat gràcies a l'aliança del segell Tritó, la promotora madrilenya Ibermúsica i l'Orquestra de Cadaqués. Amb la voluntat, segons el seu director, Llorenç Caballero, “d'aplegar grans títols del repertori simfònic alhora que oferir pinzellades importants de la música clàssica més agosarada”, la segona temporada de BCN Clàssics arrencarà el 10 de novembre al Palau amb l'Orquestra Simfònica de Bamberg (que interpretarà la Novena de Dvorák amb Viktória Múl·lova al violí) i es nodreix d'atractius com ara el recital de piano de Daniel Barenboim (11 de gener) i els tres concerts que protagonitzarà l'Orquestra de Cadaqués, dirigida per Gianandrea Noseda, Jaime Martín i Vladímir Aixkenazi. La seva interpretació, el pròxim 13 de desembre, del Rèquiem de Mozart, així com el Rèquiem de Verdi que, el 20 de febrer, farà l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu, amb Josep Pons al capdavant, serviran per homenatjar el recentment desaparegut Sir Neville Marriner, principal director convidat de l'Orquestra de Cadaqués des de l'any 1992.