cultura

pintura

descoberta

Afloren 60 obres inèdites de Prudenci Bertrana

L'exposició commemorativa reunirà entre el maig i l'octubre unes 150 pintures i dibuixos de l'escriptor datats entre el 1888 i el 1941

La recerca sobre el fons ha permès documentar paisatges i retrats

Pare i filla van dedicar els últims anys de la seva vida a recordar

Ja ho van avançar fa dies, durant una de les taules rodones del cicle Dibuixant Bertrana: l'exposició commemorativa que està preparant el Museu d'Art de Girona sobre el Prudenci Bertrana pintor està fent possible que surtin a la llum nombroses obres fins ara desconegudes. L'exposició, comissariada per la directora del museu, Carme Clusellas, amb la investigadora Cristina Ribot Bayé com a tenaç documentalista, permetrà reunir unes 150 obres de l'escriptor gironí, entre pintures i dibuixos, una seixantena de les quals són inèdites. La majoria han estat localitzades en col·leccions particulars de Girona i reafirmen l'interès de Bertrana pels gèneres del retrat i, sobretot, del paisatge. En són un exemple diverses pintures inspirades en els entorns de Girona, datades entre el 1888 i el 1917, i unes quantes més de paisatges del Berguedà, on va residir els últims anys de la seva vida, datades, en aquest cas, als anys trenta. Tot i que les troballes segueixen la tònica de l'obra ja coneguda de Bertrana i aporten, per tant, poques novetats en el seu vessant artístic, les responsables de l'exposició han aconseguit, a través de la recerca documental, precisar dades que han permès, per exemple, identificar els llocs representats en quadres i dibuixos i posar en relació les seves obres amb documentació nova. L'exposició del Museu d'Art precedirà la que s'inaugurarà per les Fires de Girona al Museu d'Història de Girona, que estarà dedicada a pare i filla. Comissariada per Blai Gasull, Glòria Granell, Xavier Pla i Neus Real, amb coordinació d'Oriol Ponsatí-Murlà i direcció de Sílvia Planas, plantejarà una aproximació divulgativa als dos autors.

Pare i filla

Ponsatí-Murlà posa en relleu els paral·lelismes entre pare i filla, que van dedicar els últims deu anys de la seva vida a recordar: “Prudenci Bertrana ja no publica cap obra de creació des d'El vagabund, del 1933, i Aurora, a partir de Vent de grop, del 1967, ja només es dedica a les Memòries, és a dir, a fer testament.” Tot i les diferències d'estil –ell, a prop de Víctor Català, Ruyra i Girbal Jaume, és a dir, d'un “ruralisme que ens hem dedicat a blasmar sense haver-lo acabat d'entendre, perquè no es pot explicar des d'una torreta de Sant Gervasi”, remarca, i ella, des d'un cosmopolitisme sense parangó a la Catalunya de l'època–, tots dos es van dedicar a construir el seu personatge públic a partir de la transfiguració literària de les seves vides. Quan el franquisme els va caure al damunt, al pare ja li quedaven pocs anys, però més de 25 de silenci forçat, durant els quals cap diari va esmentar el seu nom i la censura va denegar sistemàticament la reedició de la seva obra fins al 1965, tot i que l'editor Josep M. Cruzet n'havia contractat els drets ja el 1947, encara amb la vídua, Neus Salazar. Ella, en canvi, va haver de conviure amb la dictadura molt de temps, intentant recompondre's a les palpentes, segons Ponsatí-Murlà, que entén que, al final, Aurora Bertrana, que no havia necessitat mai el pare, que ja tenia la seva imatge perfectament construïda des dels anys vint, de cop “es posés, ja de vella, la màscara d'ell”, és a dir, la de l'escriptora marginada i ressentida. L'Any Bertrana els haurà de retornar tots els matisos.

LA XIFRA

2
exposicions
es preparen a Girona sobre Prudenci Bertrana, l'una al Museu d'Art i l'altra al Museu d'Història.

LA FRASE

Prudenci Bertrana ja no publica cap obra des d'‘El vagabund', del 1933
Oriol Ponsatí-Murlà
Coordinador de l'exposició al mUSEU D'HISTÒRIA de girona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència

crònica

Una sola música que tothom balla com vol