Baixa la pirateria, però no en música ni llibres
La pirateria va baixar el 2016 a l'Estat espanyol un 4,2% respecte de l'any anterior, tot i que en sectors com la música i els llibres aquest percentatge va augmentar, segons l'informe de l'Observatori de la Pirateria i Hàbits de Consum de Continguts Digitals 2016, fet públic ahir.
Segons l'informe, fet per la consultora G/K i presentat per la Coalició de Creadors i Indústries de Continguts i La Liga, l'any passat hi va haver 4.128 milions d'accessos il·legals a continguts, amb un valor estimat d'uns 23.294 milions d'euros.
Però aquesta baixada es contraposa amb l'augment del 6,8% (arriba als 1.783 milions d'euros) del lucre cessant que van patir les empreses.
El sector del llibre és un dels més afectats per la pirateria en l'últim any, amb 374 milions d'accessos il·legals (el 22% del total, un 1% més que el 2015) i un valor de mercat de 3.103 milions d'euros.
L'altre sector àmpliament perjudicat és el de la música, amb 1.661 milions de continguts musicals il·legals i un valor de mercat de 5.767 milions d'euros. La majoria dels continguts piratejats tenien menys d'un any d'antiguitat. La pirateria musical va augmentar cinc punts respecte del 2015 (fins al 26%).
Pel que fa al cinema, el volum de pel·lícules piratejades va ser de 789 milions, amb un valor de mercat de 6.935 milions d'euros. El 33% dels accessos il·legals es van produir quan encara la pel·lícula s'estava projectant a les sales de cinema.
En sèries de televisió es van descarregar il·legalment 959 milions de capítols, el 27% del total de la pirateria a l'Estat.
El futbol, per la seva banda, va viure un any en què es van visualitzar un total de 122 milions de partits en un 10% de les llars espanyoles, un punt menys que el 2015.
La directora general de la Coalició de Creadors i Indústries de Continguts, Carlota Navarrete, va demanar més immediatesa al govern, procediments més àgils i més recursos humans i econòmics.
Segons l'informe, el 47% dels ciutadans enquestats argumenten que accedeixen a continguts piratejats perquè els originals “són molt cars” i també que ja paguen per la seva “connexió a internet”.