Crítica
cinema
La fragilitat del somni americà
Pastoral americana és una de les grans novel·les de Philip Roth, que hi fa una profunda reflexió sobre la fragilitat del somni americà. En el centre de la narració hi ha un atleta universitari llegendari (Seymour Levov, anomenat el Suec, pertanyent a una família jueva que ha prosperat amb una fàbrica de guants fundada pel pare) que, acabada la II Guerra Mundial, es casa amb la noia més bella del lloc: una parella ideal amb una filla, Merry, que, en el context de les protestes contra la guerra del Vietnam als últims anys seixanta, es radicalitza políticament fins a l’ús de la violència. Una bomba esclata i provoca una mort, i el món de Levov s’esfondra: l’home d’èxit, que creia viure en un paradís, descobrirà un infern que no és aliè al que ignorava del seu país.
En el seu debut com a director, l’actor escocès Ewan McGregor s’enfronta a aquesta poderosa novel·la que, a més, presenta una complexitat narrativa a partir del fet que un escriptor, alter ego del mateix Philip Roth, reelabora el relat del germà del protagonista. Això és esbossat sense desenvolupar-se en una pel·lícula que, tot i tenir certa dignitat, fa pensar que McGregor ha assumit un repte que li va ample. Com a actor, li va ample el personatge que ell mateix encarna: no només pel fet que el físic del Suec és definit com a imponent, sinó perquè no transmet prou el seu esfondrament moral. Com a director, hi ha la sensació que, potser a partir del guió, redueix un drama col·lectiu a un de personal o familiar. En tot cas, a través d’una història personal o familiar, Philip Roth dona compte de la destrucció d’un mite: el somni americà, que pot revelar-se com un malson.