Patrimoni

En premsa i en escena

Joan Josep Guillén dona part de la seva obra original de dibuixos escenogràfics, dissenys de vestuari i caricatures periodístiques a la Biblioteca de Catalunya

Les seves caricatures expressaven les veritables intencions dels polítics

Joan Josep Guillén, que signava Guillén, va ser un dels protagonistes del tardofranquisme i de la Transició. Publicava en diaris com Tele/eXprés, un vespertí que solien llegir els que aleshores eren anomenats progres, és a dir gent amb idees progressistes totalment oposada al règim franquista i que un cop mort el dictador optava per una societat molt més igualitària. Guillén va ser dels primers dibuixants que van recuperar la caricatura política que s’havia perdut amb el tancament de les publicacions satíriques catalanes del primer terç del segle XX. També va publicar a l’emblemàtica –també per als progres– revista Triunfo, a les revistes d’humor Por Favor i Muchas Gracias, al setmanari El Món i altres diaris com El Periódico de Catalunya i La Vanguardia.

Una de les claus del seu humor és que intentava que els personatges es prenguessin molt seriosament, amb expressions bastant solemnes que feien ressaltar una sensació contrària: la hilaritat de les seves anacròniques propostes. Centenars de caricatures de Roca Junyent, Pujol, Maragall, Fraga Iribarne o Carrillo van configurar una iconografia que va apropar als lectors les imatges dels polítics que s’humanitzaven, però no perquè Guillén els fes més bons, sinó perquè sabia mostrar el fons de les seves intencions.

A banda del seu treball periodístic, Guillén va desenvolupar una intensa feina com a escenògraf i també dissenyador d’onírics vestuaris per a espectacles com ara El llibre de les bèsties, L’Espantu, La flauta màgica, Visca Picasso! i La Cenerentola. Ara, una part d’aquest material original que ha conservat l’autor ha estat donat a la Biblioteca de Catalunya, on, tal com s’hi va comprometre la directora de la institució, Eugènia Serra, serà exposat i divulgat. Guillén li havia demanat que el seu llegat “no es convertís en un sarcòfag”. Com es va anunciar en la presentació de la donació, en què també va participar el conseller de Cultura, Santi Vila, el llegat el formen un conjunt de 37 blocs documentals d’escenografies, 349 dibuixos i esbossos per a la premsa i 134 esbossos per a caricatures i dibuixos per al programa d’animació amb ordinador Microclip. En aquest darrer aspecte es pot considerar Guillén un capdavanter de la utilització de la tecnologia digital per dibuixar.

Guillén ha treballat durant 40 anys com a professor d’escenografia a l’Institut del Teatre, és Premi Nacional de Cultura 2016 i Premi Ciutat de Barcelona dels anys 1983 i 1985.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA