cultura

Teatre

Sense complexos

Fira Tàrrega s’atreveix a inaugurar amb una acció de 40 hores de durada i trenca costures pel que fa a disciplines o actors en una edició que convida a intervenir

Fira Tàrrega se celebra del 7 al 10 de setembre i persegueix el lema de la participació

Fira Tàrrega és la fira de referència del sud d’Europa pel que fa a les arts del carrer, des de fa anys. Des que va agafar el relleu de la direcció artística Jordi Duran, el 2011, ha anat fent més complex i atrevit el seu discurs. Avui s’atreveixen a trencar amb el ritual de la inauguració (conviden a una acció oberta, en què s’ha implicat la ciutat en bloc des de la intimitat de la mirada d’Ada Vilaró) que es perllongarà 40 hores, urGENTestimar. Si l’any passat el lema era el de la interculturalitat, enguany és el de la participació. I el 2018 ho serà el de l’espai.

L’espectacle d’Ada Vilaró és una evolució de Públic present 24h, en què l’artista es quedava tot un dia (i la seva nit) desperta atenent el passejant, sense parlar. I esperant que l’acollissin i la convidessin a menjar, beure i compartir la llarga estona. Ara, l’acció ja ha arrencat amb el suport del l’investigador de ciència humana de la UB Josep Perelló. Hi haurà uns 40 llits que es compartiran amb els qui es vulguin quedar (al Sismògraf del 2016, uns joves van decidir muntar una iglú per quedar-se a dormir amb Vilaró una nit que plovia iella estava només coberta per una lona que havia disposat l’organització, i una manta, que havia cedit una veïna). Ella sí que dormirà. Cada hora tindrà un company a qui mirar i compartir l’ànsia d’estimar-se. Un dispositiu reproduirà el batec del cor d’aquest acompanyant, que es completarà amb una instal·lació de les investigacions fetes aquests mesos a la ciutat. Jordi Duran exemplifica: “No es tracta de veure què fan per a la inauguració, si no què farem tots plegats.”

A Fira Tàrrega, han volgut repensar què significa participació, avui. I per això, han hagut de preguntar-se de quina manera pot intervenir el públic en una acció. Sembla evident que una actuació al carrer demana molta més implicació de l’espectador, sobretot si es converteix en un espai itinerant, o en què la separació de la quarta paret s’elimina. Aquesta reflexió la comparteixen amb creadors a partir del programa de suport a la creació i també amb artistes que hi han mantingut una certa trajectòria, de cada edició anterior apareixen “rastres en les següents”, celebra Duran. Per això, aquest any obren una finestra als espectacles internacionalitzables de teatre familiar (el 2018 es preveu una producció).

La direcció (que per primer cop ha volgut quantificar els percentatges de participació femenina en les direccions i coreografies que es presenten a la fira) defensa que no s’han d’arraconar els espectacles si aquests els formen actors amb disminució. Un exemple evident és el treball de Nacho Flores amb els seus cubs de fusta que realitza amb la companyia integrativa La Bombeta.

També pertany al cicle Reclama D-construction, una peça de dansa urbana que fa una coreografia en què evidencia la situació dels refugiats davant dels murs que han alçat els governants europeus. També torna Íntims Produccions (El lloc, Wasted), ara amb un text de Mark Ravenhill que obligarà el públic a pronunciar-se en un espai reduït. La Veronal presenta els últims instants de vida de Pasolini, i el públic haurà de decidir des d’on assisteix a la representació d’aquest crim.

ALGUNES XIFRES

50
per cent d’espectacles
amb direcció o coreografia femenina. En el suport a la creació la direcció femenina puja al 67%
78
per cent d’espectacles
són específicament de carrer. El 70%, per a tots els públics
56
per cent d’espectacles
són d’autoria catalana; el 26%, de l’Estat espanyol, i el 18% restant, d’autoria internacional.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA