cultura

PAULA BONET

PINTORA, IL·LUSTRADORA I CONFERENCIANT

Paula Bonet “Un estil propi es va creant a base d’èxits, però també de fracassos”

Ara mateix el que té més pes en la meva obra és la desigualtat de gènere i el micromasclisme, que està a l’ordre del dia
T’has d’ arriscar a fer una cosa que potser no funcionarà però no parar mai de buscar

Paula Bonet és una pintora i il·lustradora que ha desenvolupat un estil i un llenguatge propis que l’han convertit en una artista reconeguda i admirada arreu. Amb més de mig milió de seguidors a les xarxes socials, Bonet i les seves propostes artístiques –quadres, dibuixos o llibres il·lustrats– s’han convertit en tot un fenomen. Les seves crítiques constants contra el masclisme que encara perviu a diferents sectors de la societat, fan que la seva obra pugui llegir-se també en clau de reivindicació social. I tot, sense haver complert encara els quaranta anys.

“No tinc en compte el públic quan dibuixo, com tampoc als mitjans.” Això és el que dius a les teves conferencies...
Per a qualsevol persona que crea, és molt important ser molt honesta i fidel a la seva obra i al procés que comporta fer-la. Vaig publicar un llibre, 813, sobre Truffaut i sempre parlava com n’era, d’interessant, entendre l’obra de qualsevol creador com un tot, i no anar a buscar obres concretes. Per ell, l’interessant era entendre l’evolució del pensament d’un autor, llavors, els èxits són importants, però els fracassos també. Si només estàs pendent de l’èxit, del que el públic o els mitjans pensin, que ho és, t’equivoques com a autor.
A les teves conferències parles també de passió i obsessió pel teu ofici...
El fet que a la vida trobis un lloc per aprendre-hi i veure com vas evolucionant com a persona i autor fa que hi tinguis dependència. En el meu cas és la pintura, el dibuix o l’escriptura, sempre que vagi acompanyada d’imatges. Aquest refugi on ets realment tu és un lloc que no pots deixar de visitar. No puc evitar fer-ho. Visc a través dels dibuixos, la pintura i els textos.
Com van ser els teus inicis?
Sempre he dibuixat. Els moments més emocionants o calmats els recordo dibuixant. Quan ho feia, tot desapareixia i el problemes s’esfumaven.
I professionalment, un canvi de tècnica va aportar nous camins...
Canvies de tècnica perquè, estàs buscant, però també hi ha moments en què passen coses que no t’imagines que passarien. Et poses a dibuixar i això, que per tu és un divertimento, connecta amb un públic i t’estimula. Em va passar cap al 2010. Els dibuixos van començar a funcionar molt bé i em vaig veure clavada en una mena de tsunami d’immediatesa que no m’aportava res. Els dos anys que vaig estar fent aquests dibuixos que la gent associa amb mi estava plena de contradiccions. No podia deixar de fer allò perquè veia que podia arribar a algun lloc i m’estava donant la vida, però veia que estava formant part d’un context en què no volia estar.
Què és el que més t’inspira?
La literatura. Però no soc escriptora... 813 s’aparta una mica del que he fet. Qué hacer cuando en la pantalla aparece the end o La sed són llibres que el públic i la crítica han rebut com a antagònics, però un és la resposta al que va passar quan es va publicar el primer. L’ editorial no volia publicar el Qué hacer... perquè deia que era poc comercial, però el vam publicar, va anar molt bé i aquí és on comença, crec, el canvi en la meva obra: quan veig que s’està valorant molt una feina, però no pel seu contingut. En aquest llibre tothom veia els dibuixos molt dolços, preciosistes, i això estava molt allunyat del que volia explicar! És un llibre en què hi ha molt de dolor i algú ple de contradiccions que està intentant entendre. Quan vaig veure que podia afectar la meva carrera i a mi com a persona, va ser el clic que va fer que es comences a gestar La sed. Vaig veure que s’estava fent de mi un retrat que és el que s’espera de la dona en aquest context heteropatriarcal en què vivim. Amb The end també comencen a sortir els primers titulars masclistes. A les taules rodones soc l’única dona, veig com se m’està tractant a mi, com als meus companys, i arriba i et planteges per què. No entens res fins que arribes a la lectura de dones que, al llarg de la història, van ser valorades però que no apareixen en els llibres de text, i comences a veure el punt circular on estem posades totes nosaltres. La història es fixa sempre des de la perspectiva masculina.
Per ser jove, guapa i crear una cosa nova, se t’ha valorat de manera frívola. Què va passar, a València?
Vaig fer un cartell per a un festival de curtmetratges: una mena d’Alícia, amb un rellotge i un conill al cap. Se’n van penjar uns 3.000 per tota la ciutat, però l’endemà no en quedava cap. Estava a punt de publicar The end, amb campanya de promoció molt intensa, i el que menys volia era estar als mitjans per altres motius. Ho vaig intentar resoldre fent només una entrevista que va sortir amb un titular masclista: Tots volen el conill blanc de Paula Bonet. Em va fer molt de mal, però al final, penso que va ser interessant i vaig aprendre molt.
Quin és el secret per tenir un estil propi com el teu?
Treballar i no parar. L’estil es va creant a base d’èxits, però també de fracassos. T’has d’arriscar a fer una cosa que potser no funcionarà, però no parar.
Quins serien els teus referents?
És importantíssim tenir molts referents i, si no són del teu camp artístic, molt millor perquè si no, acabes fent un treball que és el succedani de l’obra d’algú que admires, i això no aporta res.
Podries citar ara tres creadors que t’inspiren?
Velázquez, Ribera i Goya, un triangle del qual no puc fugir. Hi ha una fotògrafa que m’agrada molt: Julia Margaret Cameron. I després, penso en Siri Hustvedt que, diu que a ella se l’ha pres seriosament quan ha sigut gran, i com la joventut i la bellesa de les dones s’ha girat en contra d’elles. És bastant trist.
Per què hi ha menys color ara a la teva obra?
No ho sé. Crec que és perquè estic buscant una altra cosa: aquesta taca que deforma, com he de treballar amb la línia... Suposo que quan trobi el que vull fer, ja tindré l’habilitat per afegir-hi color.
Amb 36 anys, ja saps que és l’èxit, però què és per tu?
Viure sempre del que t’agrada. Quan va sortir el The end en tenia 30 i tants anys, i sort que va ser amb aquesta edat i no amb 20, perquè llavors m’hauria deixat influir massa per interessos editorials, per gent que treballa suposadament amb la cultura però que no se’n preocupa tant com caldria. Probablement hauria acceptat molts dels encàrrecs que eren multiplicar sense sentit la meva obra, i imprimir-la en suports en què no haurien d’estar. Sempre havia pensat que hauria de fer feines paral·leles al meu projecte artístic, que és el que normalment fa tothom, i va ser complicat gestionar aquell èxit. Vaig dedicar molt temps a la reflexió i a decidir quin seria el següent pas. Vaig fer el 813 pensant que no el compraria ningú. I La sed que no interessaria, perquè surt del desencant amb el context i de la lectura d’ aquestes dones, que han estat valorades però que no es fixen en la història.
Sembles una dona molt forta però dius que els que us dediqueu a treballar les emocions, en el fons, sou molt insegurs.
Tinc moltíssimes inseguretats. Les de qualsevol que es mira al mirall i es pregunta si el que està fent amb la seva vida és el que hauria de fer. Ara mateix el que té més pes en la meva obra és la desigualtat de gènere. Veure com el micromasclisme està a l’ordre del dia i com les mateixes dones ho som, de manera inconscient.
Ets molt activa en les xarxes socials: et segueixen 500.000 persones. Fa vertigen tenir tants de seguidors?
Al principi tot pujava molt ràpidament i no ho podia controlar. Però és interessant perquè en aquell moment pares, entens l’eina i intentes ser capaç de gestionar-la de la millor manera possible. Una és intentar que no es filtri res de la meva vida personal, que sigui un lloc per mostrar-hi la meva obra. Al capdavall, les xarxes són un aparador gratuït, però intento no pensar-hi gaire. En la part positiva he de dir que per les xarxes he pogut fer el pròleg de la reedició del llibre d’ una dona que admiro, Chimamanda Ngozi.
Amb un dibuix a les xarxes, tens 15.000 ‘likes’. Això és una alegria o una responsabilitat?
És clar que hi ha una responsabilitat, però penso que el que faig amb les xarxes és el més honest, la manera de fer-les servir més adequada per com entenc la meva feina.
Projectes immediats?
Acabar un minúscul taller de gravat i treballar aiguaforts. I un projecte amb Aitor Saraiba i un que uneix música, gravat i pintura, amb Guillermo Martorell!


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen