Patrimoni

Patrimoni

150 anys del naixement de Josep Puig i Cadafalch

De ruïnes, a museu

L’exposició homenatja Josep Puig i Cadafalch, l’impulsor de les excavacions arqueològiques

Exhibeix peces emporitanes conservades en altres museus, com ara el cap de bronze de la dama Flàvia i el mosaic dels peixos

Josep Puig i Cadafalch va ser un dels màxims exponents de l’arqueologia a Catalunya. Des del seu lloc privilegiat de la Mancomunitat, el 1907 va impulsar de manera decidida les excavacions del jaciment d’Empúries. Tenia molt clar que Catalunya, com a nació, havia de conèixer el seu passat per projectar-se cap al futur. Considerava que cercant els orígens s’estava cercant la identitat d’un poble. Un projecte que s’adeia al context ideològic, polític i cultural veritablement propici, impulsat pels intel·lectuals de l’ideari noucentista, que defensaven el llegat grec i clàssic com a element diferenciador, la reivindicació de la mediterraneïtat i la necessitat de reforçar els fonaments històrics de la cultura del país com un dels factors principals d’identitat. Aquells anys van ser increïblement profitosos. Així es va donar una empenta cabdal al coneixement del pas dels grecs per Catalunya, i a la romanització que es podia estudiar en una ciutat al damunt de la qual no s’havia tornat a construir.

Amb motiu de la commemoració dels 150 anys del naixement de Puig i Cadafalch i el centenari de la inauguració del Museu d’Arqueologia d’Empúries , en aquest mateix recinte s’ha organitzat una exposició temporal que precisament se centra en el paper fonamental d’aquesta figura al jaciment, des que en va emprendre les excavacions l’any 1908 i fins al 1923.

La mostra, que es pot visitar fins a finals de setembre, s’articula en dos espais. El primer, d’àmbit introductori, posa en context els inicis de les excavacions a Empúries en el temps de les grans excavacions i l’efervescència de la recerca en arqueologia clàssica. En un segon àmbit, més ampli, s’explica l’empresa arqueològica emporitana des de diferents facetes. És interessant descobrir com la curiositat per Empúries s’havia iniciat ja en el renaixement, però no va ser fins a principis del segle XIX que es va traduir l’interès per la recuperació d’objectes antics. Fruit d’aquestes primeres exploracions és com van néixer les col·leccions privades. Al llarg d’aquest segle és quan es van produir troballes de peces destacables, entre les quals hi ha el mosaic d’Ifigènia (1849) i el cap de bronze de la dama Flàvia (1892), obtingudes de manera fortuïta.

Un dels atractius de l’exposició, sens dubte, és veure algunes de les peces originals que han esdevingut emblemàtiques d’Empúries i que es conserven en altres seus del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC). En aquest sentit destaca l’esmentat cap de bronze de la dama Flàvia, el mosaic dels peixos i l’escultura d’Apol·lo que procedeix de l’excavació del sector dels temples de la ciutat grega d’Empúries l’any 1909, entre altres peces de ceràmica, com ara l’asc d’Aquelou. També, es mostra una part del tresoret de 987 monedes de plata, recuperat en les excavacions de la ciutat grega l’any 1926, cedit pel gabinet de numismàtica del MNAC.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA