cultura

còmics

50è aniversari

Mig segle amb Corto

El juliol del 1967, Hugo Pratt publicava la primera tramesa de ‘La batalla del mar salado’, on apareixia Corto Maltès. Ara se’n publica una edició commemorativa

La nova publicació és de tiratge limitat a 1.500 exemplars numerats i amb pròleg inèdit

El juliol del 1967, ara fa 50 anys, a les pàgines de la revista argentina de còmics Sgt. Kirk apareixia la historieta La batalla del mar salado, signada per Hugo Pratt, autor també del personatge que donava nom a la publicació. Potser en aquell moment podia semblar una historieta d’aventures més, però a les primeres vinyetes es trobava un detall que donaria, en un futur, lluentor al mitjà: la primera aparició de Corto Maltès.

No va ser una presentació massa afalagadora per a un seductor com el mariner maltès, fill d’una gitana sevillana i un llop de mar britànic. Corto es trobava a la deriva lligat a una balsa de troncs, i el vaixell que el rescatava del destí a què l’havien condemnat els seus mariners amotinats era capitanejat per Rasputín, un vell conegut del qual sabia que no podia refiar-se gens. Aquella aventura encara tenia un grafisme una mica tosc, que ràpidament es poliria per arribar a l’elegant sobrietat de l’estil de Pratt. Signats per Hugo Pratt van aparèixer dotze àlbums més un grapat d’històries curtes.

Aquella primera història la torna a reeditar Norma Editorial amb una edició numerada i limitada a 1.500 exemplars en un format de 22 X 41 centímetres, més gran que el format clàssic d’àlbum europeu. L’edició commemorativa dels 50 anys conté un nou pròleg acompanyat amb una sèrie d’il·lustracions d’Hugo Pratt. D’aquesta obra, el seu creador n’havia dit: “Hi trobo influències literàries de Conrad, London, Zane Grey, Kipling, Oesterheld i Ongaro.” És a dir, dels clàssics de la narrativa d’aventures. En aquestes obres, com en les aventures de Corto Maltès, hi apareixen conflictes personals i col·lectius derivats de l’ambició, l’enveja i la cobdícia, però també personatges que, com la creació de Pratt, amaguen un sentiment idealista sota una aparença que pretén ser la de una persona freda que només es mou pels seus interessos. Un dels passatges que defineixen millor el personatge el trobem precisament en una historieta que no protagonitza el mariner de Malta. En l’obra Els escorpins del desert té lloc una conversa que desvela l’última cosa que se’n va saber: Corto va vendre armes a la Guerra Civil espanyola; això sí, al bàndol republicà.

En aquesta primera aventura es troba a la Melanèsia, al Pacífic, mar que creuarà força vegades. L’atractiu de la sèrie és que no hi para quiet, el món no és prou gran per a l’aventurer: L’Argentina, a ritme de tango; la glaçada Sibèria, els deserts africans, el misteri de les terres cèltiques, la Venècia cabalística. No hi ha port on no hagi atracat. I està clar, a cada port, un amor. Les dones, en les aventures de Corto Maltès, tenen un paper de màximes protagonistes. Són dones atractives i fortes. Dones amb personalitats molts singulars que sovint tiren enrere Corto, que sempre troba un motiu per tornar a embarcar-se i salpar cap a una nova aventura. El sedentarisme no és el seu fort, i una relació massa estable el podria fer embarrancar.

L’obra d’Hugo Pratt va aconseguir que els nens que llegien històries d’aventures de menuts poguessin créixer i trobar el mateix plaer de la lectura, però en clau molt més adulta. Corto Maltès és el Tintín per a adults. Nascut en un llogarret prop de Rimini, el dibuixant es considerava venecià. Part de la infància la va passar a Etiòpia i, en diferents etapes, a l’Argentina. Havia visitat força vegades Catalunya. Era un bon vivant que apreciava la nostra cuina. Amb motiu de la primera aparició de Corto Maltès en català, ho va celebrar. “M’agrada perquè darrere la llengua hi ha una cultura pròpia.”

Dos clàssics dibuixats per badalonins

Fa 25 anys, amb motiu del primer quart de segle de la creació de Corto Maltès, vaig entrevistar Hugo Pratt. Em va dir que no tindria cap inconvenient que altres autors continuessin la seva obra. Així va ser, i, amb guió de Juan Díaz Canales, el badaloní Rubén Pellejero va fer renéixer el personatge, ara fa dos anys, en l’àlbum Sota el sol de mitjanit. Actualment està acabant una segona incursió en el personatge. El seu tractament ha estat celebrat per tots el seguidors de la sèrie. Si Corto Maltès és un gran del còmic europeu, The Phantom (El Hombre Enmascarado), creat per Lee Falk, és tota una llegenda del còmic americà. Després de passar per diverses mans, com ara els grans Ray Moore, Wilson McCoy i Sy Barry, el també badaloní Joan Boix dibuixa la sèrie creada el 1936. Actualment continua tenint un gran èxit, sobretot als països escandinaus.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor el filòsof i polític català Josep Maria Terricabras

Girona
Música

Joan Enric Barceló presenta a casa el seu debut literari

Vidreres
Cinema

El Truffaut convida a sushi per celebrar els 3 mesos de ‘Perfect days’

Girona
cultura

El Museu d’Història de Barcelona busca director amb un procés de selecció que aixeca recels

barcelona
guardó

Antonina Canyelles, premi Jaume Fuster

Barcelona
Cinema

Blanes estrena un festival de cine que reconeix la trajectòria de Mònica Randall

Blanes
Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA