Música

Puccini i la tragèdia japonesa

Joan Anton Rechi és el director artístic del muntatge de ‘Madama Butterfly’ que s’estrena a Peralada

La producció, protagonitzada per Ermonela Jaho, s’emmarca en la Segona Guerra Mundial

El to de tragèdia i la contemporaneïtat són algunes característiques del muntatge de l’òpera Madama Butterfly, de Puccini, que el Festival Castell de Peralada estrenarà el 7 d’agost. El mateix Festival ha coproduït conjuntament amb la Deutsche Oper Am Rheim aquesta òpera, de la qual hi haurà una segona funció el dia 9.

El director artístic d’aquest muntatge és Joan Anton Rechi, que reconeix que hi té “un component sentimental”: “Allà vaig sentir el cuc de l’òpera per primera vegada. Així que em produeix orgull, satisfacció i molts nervis.”

Rechi explica que ha vist molts muntatges de Madama Butterfly i que en aquest cas ha intentat fer “una cosa important”: “Sovint es munta com un drama o un melodrama, però segons Puccini es tracta d’una tragèdia japonesa. És una òpera italiana plena de foc i sang, molt emocional, i vaig pensar treure-la de la confortabilitat de la casa japonesa on normalment s’ambienta.”

La majoria dels muntatges de Madama Butterfly estan fets “o d’una manera molt preciosista o molt trencadora, vinculada al turisme sexual”, diu Rechi, que hi afegeix: “Vaig investigar si es podia fer d’una altra manera i vaig decidir situar tot el primer acte al consolat nord-americà, un context on la protagonista és més vulnerable.” D’altra banda, aquest muntatge trasllada l’acció al voltant de la Segona Guerra Mundial i dels bombardejos d’Hiroshima i Nagasaki, “per portar la tragèdia de Madama Butterfly no només a tots els personatges sinó a tot un poble”.

La soprano d’origen albanès Ermonela Jaho interpreta Madama Butterfly després d’haver interpretat recentment altres produccions de l’obra de Puccini; aquesta, però, “és la més sincera”, diu. “És molt realista, tot cobra sentit i genera emocions completament noves. És una història que parla sobre sentiments humans que són universals. Jo vinc d’una Albània en la qual es van viure situacions similars a les que s’expliquen”.

El baríton Carlos Álvarez interpreta Sharpless, cònsol dels Estats Units a Nagasaki, i ironitza dient que “ser cònsol nord-americà avui dia no és fàcil”. Álvarez hi afegeix: “Al món de l’òpera tenim la sort que de les obres se’n poden fer lectures i poden ser revisitades des d’una òptica que resulti més propera.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA