cultura

Agnès Jaoui

actriu, directora i guionista

“Valorar massa la bellesa física pot ser terrible”

Actriu, dramaturga, guionista i directora, sovint combinant dos o tres d’aquests rols en una mateixa obra o film, Agnès Jaoui es posa a 50 primaveras a les ordres de la directora i guionista Blandine Lenoir. Interpreta una dona en plena crisi dels cinquanta: serà àvia, té la menopausa, busca feina...

No cal ser dona i passar la crisi dels 50 anys per veure’s retratat en algunes coses. Volíeu obrir el focus?
Me n’alegro, perquè no volíem que fos una pel·lícula només per a dones. Primer, perquè tot el món viu el moment d’envellir de manera molt estranya. Jo, per exemple, ho vaig viure com si no tingués res a veure amb mi, com si només pogués passar als altres. Potser és perquè vivim en una societat en què la joventut és massa important. De cop i volta, ja no servim, no som productius.
I en canvi cada vegada vivim més anys...
Sí, això és la gran paradoxa. Mai havíem viscut tant i mai la joventut havia estat tan cèlebre, i els que són molt joves, ara els adolescents també tenen molt prestigi, i són l’objectiu preferent de la publicitat. Resulten molt cars!
Què tenia el paper d’Aurore per acceptar-lo de seguida?
Sempre que accepto un paper és perquè llegeixo el guió i, en acabar, he de dir que sí perquè sento una emoció aquí [s’assenyala l’estómac]. A més, el tema em semblava interessant, i sentia la necessitat de fer una pel·lícula així. M’agrada molt, per exemple, l’escena en què la dona de fer feines li diu que els blancs notem la discriminació quan ens fem grans, perquè la vellesa és una cosa que afecta tothom, els més rics i els més pobres. M’agrada perquè en això som tots iguals.
També perquè és un tipus de dona que surt poc al cinema?
I tant! Hi ha un moviment a França que s’anomena Tunnel de la Comédienne de 50 Ans, que denuncia la invisibilitat de les dones de certa edat en el cinema, la televisió... I hi ha moltes actrius que no troben papers. Aquest any vaig estar al Festival de Canes, l’aparador més important del cinema mundial, i no hi havia bons papers de dones a la secció oficial.
Hi ha maneres diferents de prendre’s el 50è aniversari. Per què creu que passa això?
Per a les dones que valoren massa la bellesa física, la joventut i la seducció, pot ser terrible; és una guerra perduda. També pot ser difícil per a les dones i els homes que s’han dedicat a educar els fills en el moment en què es fan grans.
Com va ser el rodatge a La Rochelle?
Els rodatges fora de París són molt més agradables: estem junts, és més tranquil, lluny de les tensions... Hi ha molts actors genials en la pel·lícula; al meu parer, és un altre dels punts forts que té. Blandine Lenoir coneix molt bé els actors.
Feu una comèdia continguda, gens caricaturesca.
Aquest és el talent de Blandine. És naturalista, però també hi ha algunes fantasies, somnis... És un equilibri difícil d’aconseguir, però Blandine ho sap fer.
El cinema francès mostra més personatges humils, com Aurore, últimament?
No en soc conscient. Per mi, el cinema francès parla de tot. Hi ha moltes pel·lícules sobre le banlieue [els suburbis], sobre els immigrants... També hi ha qui diu que hi ha molts films francesos sobre els burgesos, però tampoc m’ho sembla. Possiblement, fa aquesta sensació pels que arriben a Espanya, potser s’exporten millor.

Perfil

Polivalent i brillant

La pel·lícula Para todos los gustos (nominada a l’Oscar el 2000, premiada per l’acadèmia europea i la francesa) li va donar rellevància internacional, però Agnès Jaoui (Antony, Alts del Sena, 1964) ja havia destacat com a guionista (Coneixem la cançó, de Resnais), actriu i dramaturga (el 2013 vam poder veure al Romea Un aire de família). Como una imagen (2004), escrita amb Jean-Pierre Bacri, aleshores el seu marit i col·laborador en molts treballs, li va valer el premi a millor guió de Canes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA