Lletres

Cultura

La nova Catalunya misteriosa

Dan Brown fa la presentació mundial d’‘Origen’ a La Pedrera, on viu el protagonista de l’obra: un científic visionari que té la clau de l’esdevenidor

“Estimo Espanya i estimo Catalunya i espero que el diàleg solucioni el conflicte”
El llibre tracta d’un tema que sempre ha preocupat la humanitat: D’on venim i on anem

No és el professor D’Arbó, és l’escriptor Dan Brown que en la seva darrera novel·la Origen (Columna) mostra una Catalunya misteriosa en què es barregen visions profètiques, intel·ligència artificial, religió, tecnologia i elements referencials del país com el monestir de Montserrat, on té lloc un congrés ecumènic, i els conjunts gaudinians com el park Güell, la Sagrada Família, i La Pedrera. La també anomenada Casa Milà té un especial paper en l’obra. El coprotagonista, el científic, empresari i futuròleg Edmond Kirsch, hi viu en una de les plantes superiors: l’apartament Gaudí. Kirsch seria una mena de Steve Jobs.

L’altre protagonista Robert Langdom, el mateix que surt a El Codi da Vinci i a les principals novel·les d’èxit de l’autor. Aquest gran especialista en simbologia viatjarà d’Estats Units, primer a Bilbao, on es invitat per Kirsch per assistir a la conferència definitiva, el futuròleg resoldrà el gran enigma que ha acompanyat a l’especie humana des dels inicis dels temps: D’on venim i com a cap anem. L’anunci pot posar del revés els principis bàsics que han fonamentat la humanitat.

Inesperats fets impediran la celebració de la conferència i portaran a Langdom a Barcelona per resoldre el misteri. Anirà acompanyat de la directora del museu basc que també és la promesa de Julián, el príncep hereu de la corona espanyola. Altres escenaris de la novel·la són Madrid i Sevilla.

Dan Brown entén l’espanyol. I coneix els escenaris que trepitgen els seus personatges. De ben jovenet va fer una estada a Gijón “descobrint que hi havia una altre manera de viure que no fos estudiar i anar a l’església com havia estat fent tota la vida”. Tenia 15 anys i també va aprendre a cantar Asturias, patria querida i a abocar sidra. Per això abans que ningú preguntés res va etzibar: “Estimo Espanya i estimo Catalunya i sóc optimista; espero que el diàleg solucioni el conflicte. És el que crec de debò perquè les meves novel·les parlen sempre de la voluntat que la gent arribi a una concòrdia, ni que sigui amb visions diferents”.

Brown ha triat l’Estat espanyol com a marc de l’obra per “la seva profunda arrel religiosa, però al mateix temps, és un país innovador”. Ciència i tecnologia és el gran dilema que mou tota la trama de l’obra en què no falta la monarquia. “És una monarquia fictícia, no he reflectit l’actual”, diu Brown que de moment no ha rebut cap notícia del què pensa la monarquia de la recreació que n’en fa. A l’obra, el príncep Julián representa un jove molt més progressista que el pare però que es deixa aconsellar per un bisbe ultraconservador que és l’únic que coneix el missatge que vol transmetre Kirsch i que representaria que la religió, totes les religions, perdrien la seva raó de ser en fer-se públic el seu descobriment. “No ho dic jo, ho diuen els personatges que es plantegen la fi de les religions i el que diuen és que si els antics déus com Zeus van quedar enrere, també les religions actuals poden ser substituïdes per nous déus. Sempre ha hagut la necessitat de trobar respostes. No ens agrada el caos i les religions donen seguretat”, va dir l’escriptor americà.

Tot i que va voler donar per resolt aviat el seu posicionament pel que fa a la situació del país, Brown va esquivar la resposta contundent quan se li va preguntar sobre què en pensava d’estar en un territori en què hi ha presos polítics. “Sempre existeixen els conflictes als països que visito, i el que espero que es solucionin, però penso que cal defensar la normalitat”.

Dan Brown porta 200 milions d’exemplars venuts a tot el món i ha estat traduït a 56 idiomes. “Actualment em meravello que una persona, amb tanta oferta com les tabletes, Internet i les sèries de televisió, trobi un moment per llegir un llibre, sigui de la mena que sigui”, va comentar l’autor de Nova Anglaterra.

Obres com Àngels i dimonis, Inferno i El codi da Vinci, totes elles protagonitzades per Tom Hanks en el paper de Robert Langdom, han estat portades al cinema . “Els drets d’Origen els ha comprat Sony. Els hi ha agradat molt i em van dir que ja em trucarien, cosa que encara no ha passat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA