Música

la crònica

La música desarma

Deia Llach ahir que la música entra al cor de les persones sense saber com, que té una capacitat de despertar sensibilitats de manera misteriosa, sense que puguem –on ens sigui molt difícil– posar-hi barreres. És per això que hi ha interpretacions i cançons que, encara que lluitem per controlar-ho, tomben la nostra resistència i ens vencen emocionalment. Hi afegia Llach que una de les coses més fascinants de la cançó és l’equilibri “entre la part racional que vol dir la lletra, i una part irracional que és la música”. “Quan la racionalitat de la lletra i la passió de la música s’ajunten, es quan la cançó és meravellosa”, assegurava.

Ahir, la música tenia un component molt important, tant emocionalment com en la seva vessant reivindicativa, demostrant que hi ha molts temes que, tristament, tornen a tenir plena vigència. Començant per les interpretacions de peces musicals de Lluís Llach pel Cor de la Universitat de Girona (Que tinguem sort, Maremar, Damunt d’una terra i Més lluny, entre altres), i culminant amb les actuacions al piano del cantautor, tot un luxe tenint en compte que fa molts anys que no trepitja un escenari per cantar. Llach va triar cançons que en el context polític i social actual toquen més de prop. Va interpretar primer Silenci, que té estrofes tan significatives com “Que no vull esperar. Que sigui ara! Ara que puc sentir el pes de tanta basarda...” I la segona peça: On vas, un clam contra la guerra i la violència, que inevitablement feia pensar en les càrregues policials recents: “On vas amb la vergonya per galó, i en el fusell, hi duus la por, que apuntes al meu poble?” Dues cançons van semblar poc, a uns assistents plenament entregats, que van esclatar en un llarg aplaudiment en acabar la seva actuació, i seguidament en crits de “llibertat!”.

Abans, Sergi Bonet ja havia destacat que la discografia de Lluís Llach forma part del patrimoni musical i nacional: “Les seves cançons, un cop estrenades, ja no li pertanyen a ell sol, sinó al col·lectiu que se les fa seves.” Un gran exemple és L’estaca, una cançó composta en temps de dictadura, i que hem sentit molt en les manifestacions ciutadanes, però que de fet també es va acabar popularitzant i versionant en molts altres idiomes, i ha acabat sent un símbol de lluita per la llibertat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA