Teatre

Cultura

Al vertigen creatiu

El dramaturg i actor argentí Federico León signa ‘Las ideas’ en el Temporada Alta, una ficció sobre com es va crear el muntatge que es representa en directe

Federico León, autor de ‘Las ideas’: “És a la sala d’assaig quan l’obra és més viva”

Federico León té una taula de ping-pong a casa seva. Van habilitar l’espai per assajar. Abans de les funcions, s’atreveixen a fer un piloteig traient la pilota a metres de distància de la taula. És una distància que ningú s’atreviria a fer en una patida, o en una obra de teatre. La sala d’assaig és així: és on es pot provar el més arriscat sense por. Aquesta és la tesi de Las ideas, que el dramaturg i actor presentarà aquest divendres (20.30h, Teatre de Salt) dins el Temporada Alta.

Més exemples. Un personatge pregunta a l’altre si és convenint posar whisky de debò a l’escena. I beu. L’altre li respon que potser seria més prudent posar te fred, que té el mateix color i no té riscos. I beu. El públic que ho escolta i veu en directe no sap en realitat si el que beuen té alcohol,o no. Federico León ensenya les entranyes del fet creatiu a Las ideas, un espai que aparentment il·lustra la sala d’assaig i que és una obra que fa més de dos anys que representen.

León admet que l’interès més gran de les creacions és durant el seu procés, perquè estan vives. Per això, tot i que les escenes ressonen a “una partitura superestricta”, sempre es mira de donar espais nous per a l’espontaneïtat. Han trencat el codi de realitat o ficció. També el d’actor i personatge perquè es representen a si mateixos, en realitat. No es trenca la quarta paret de manera directa (els actors no interpel·len directament el públic) “però aquest sent que viu en una intimitat i que pot parlar”. I és que, per León (un dels nous dramaturgs argentins que estan fent un gir més a la fèrtil dramatúrgia del país), l’espectador assisteix al procés, encara no és formalment una obra de teatre cristal·litzada, “és en l’assaig que l’obra és més viva”, insisteix. Per a León és molt emocionant el procés de creació que et fa viure l’obra durant tots els dies de la setmana, més enllà de la sala d’assaig: “És com allò que quan una dona està embarassada només veu dones embarassades i abans no en veia ni una”, exemplifica.

La sala d’assaig s’ha convertit en escenari habilitant-hi unes cinquanta butaques. Ara, León ja no hi cap, a casa: l’escenari l’ha abocat a un altre pis. I continuen il·lusionats donant un any més de vida a Las ideas i alternant-ho amb altres propostes multidisciplinàries.

Federico León participa en el cicle IberEscena del Temporada Alta. El festival de tardor serveix d’aparador a nous dramaturgs i companyies per donar-se a conèixer a Europa, com ja van fer Tolcachir, Spregelburd...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona
ART

Estudien si la part superior del mosaic de la Casa Navàs també és de Joaquim Mir

REUS