Cultura

Novel·la

Gemma Busquets

La delicadesa dels mots

Els records d’infantesa que Miracle Sala ha recreat en forma de contes, amb un vel de fantasia, gairebé pròxim al realisme màgic, escrivint amb els ulls d’aquella nena que va créixer a Santa Maria d’Oló, al Moianès, segurament els podríem subscriure, per generació, alguns dels seus lectors que no van ser uns nens urbanites. Perquè l’entorn, en aquest cas el paisatge i el pas de les estacions, marca el calendari i el trànsit vital a pagès. A pagès, sí. El prefereixo i el reivindico enfront del terme rural, que denota un món aspre i eixut, dur, esquerp, gairebé incivilitzat, mentre que a pagès, l’expressió sona a hort, al verd, i a terra fangada; té més força.

Miracle Sala, però, fa servir la delicadesa dels mots per imprimir caràcter a aquesta memòria, en alguns episodis, comuna. Comparacions que poden semblar naïfs com ara quan “el pare es vestirà d’astronauta i ho ensulfatarà tot”, la màgia de les marietes, o quan converteix un espantaocells en un “home de palla” tan real com el veuria Dorothy en el seu camí daurat cap al mag d’Oz; els veïns acaben convertint una figura morta, un objecte, en un ésser amb ànima. A mesura que avança la lectura, i també ho fa l’any amb les estacions, cada conte s’emmotlla a les feines –en aquest sentit hi ha voluntat de fer emergir el vocabulari apropiat de pagès, que, ara, ens pot semblar exòtic, per exemple tremuja i catúfols– i als records, per tant, també a les alegries i als desenganys. Tenen, molts cops, un regust agredolç. Com el conte dedicat al molí i amb els primers fulgors d’un amor escolar que ens deixa la primavera, o la bassa, joc prohibit pels grans i escenari fatídic per trobar-hi la mort les criatures, conte d’estiu, com també ho és el cosidor, l’espai de les dones, lloc de confidències, amb la ràdio engegada, i on seran revelats, com si es passés l’escombra, els secrets de família –“per què la tieta es va fer monja?”–. Contes poc bucòlics, i una cura, a vegades excessiva, per adequar el llenguatge al moment recordat, convertint-los en somnis.

LA FORÇA DE LES PARAULES
Miracle Sala
Premi de narrativa Món Rural
Editorial: Cossetània Valls, 2017 Pàgines: 104 Preu:11,90 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Humor forjat

Mor Antonio Fraguas, ‘Forges’, un dels motors de la rebel·lia de l’humor gràfic en l’etapa de la Transició

Barcelona
 

L’obra censurada, de bolos

barcelona
 

La bellesa útil

barcelona
 
RAFAEL VALLBONA
ESCRIPTOR I COEDITOR DELS QUADERNS DE LA FONT DEL CARGOL

“Volem difondre l’obra i els autors vinculats al Maresme”

Premià de Dalt
 

Accés públic a part del fons Fontserè de l’arxiu de Banyoles

BANYOLES
 
ANTONI VECIANA
AUTOR DEL TEXT TEATRAL PATRÓ, QUE S’ESTRENARÀ ELS DIES 3 I 4 DE MARÇ AL BARTRINA DE REUS

“Quan s’acaba el llenguatge i el diàleg comença la violència”

REUS
 

‘Fuga de conills’, el retrat agredolç d’una generació

girona
 

Femenina i singular

Barcelona
 

Retrat cobdiciós

barcelona