cultura

Pavese i el buit

Israel Clarà

Els ulls de la mort

“Perdono tothom i a tothom demano perdó. D’acord? No feu massa safareig.” Amb aquesta nota s’acomiadava Cesare Pavese de la vida l’agost del 1950 quan, després de rebre un prestigiós premi, es va suïcidar endut per la tristesa quan el va abandonar Constance Dowling, amb qui havia mantingut una relació d’anys.

Si bé és cert que la llista de poetes suïcides és extensa –Karyotakis, Storni, Plath, Ferrater–, també ho és que Pavese és el més recordat. Home marcat tota la vida per depressions i angoixes, la seva poesia va madurar des del realisme estremidor de Lavorare stanca (Treballar cansa) fins a la nuesa essencial de Verrà la morte e avrà i tuoi occhi, que fou objecte d’una traducció meva el 2008. Potser aquest llibre és un dels pocs de la literatura que apleguen més dramatisme i malestar existencials. Una autèntica obra d’art total en el dolor.

La primera part, La terra i la mort, és un esposori de l’autor amb la terra. Transmutant l’estimada en mar, en aire, baladre i atzavara, Pavese expressa el sofriment i la mort que l’assetgen des d’una perspectiva tel·lúrica. Tot el llibre s’erigeix com un immens anunci de la desolació, l’abandó i el neguit profunds que prediuen l’adveniment de la dona de la veu ronca que arriba del mar i porta la mort en la mirada, símbol definitiu de la immediata destrucció del poeta.

Aquesta part deixa pas a deu poemes més aplegats sota el títol de Vindrà la mort i tindrà els teus ulls en què Pavese es dirigeix sense mediacions a Constance. Una amant que prescindeix de l’alegria antiga i que l’abocarà a l’abisme, on descendirà en silenci, amb un son pregon. Després de les pàgines finals de Vindrà la mort i tindrà els teus ulls ja no hi haurà res. Només el buit, la mort del cos i l’extinció de l’ànima. El llibre representa, doncs, un tot conclòs en si mateix: el bé radical del poeta i un testament signat per l’amor que es resisteix a desaparèixer en l’oblit.

En l’infinit viatge del llibre Pavese s’entesta a datar els poemes com si així hi hagués un referent més a què agafar-se quan el suïcidi compleixi la seva secreta missió: posar de manifest a Constance que ha estat ell l’únic responsable de l’extinció de qui estimava, una contribució a la mediocritat del món. Potser el que va inspirar aquest llibre fou un acte de mediocritat, però el resultat final, el que restarà per sempre, és una de les aportacions més esplèndides a la immortalitat de l’amor viscut com a tragèdia. “Serà com veure en el mirall un rostre mort, com sentir un llavi clos. Baixarem a l’abisme, muts.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA