Patrimoni

MARIA AULINAS

AMB ALTRES TÈCNICS DE PROMOCIÓ ECONÒMICA HA FET UNA APP PER DESCOBRIR LA VALL D’EN BAS

“A Bas de Màgia, tothom guanya, no el mateix, però tothom guanya”

És una mena de joc de pistes per conèixer, amb una aplicació mòbil, el patrimoni dels set pobles del municipi i els agents econòmics del seu entorn de la mà de personatges màgics

Per què un joc de pistes?
Perquè, de guies, ja n’havíem fet moltes, una de productes agroalimentaris, una altra d’empreses turístiques... I ara volíem fer alguna cosa diferent, una cosa que creés un vincle, també per a la gent que viu al territori. La intenció era oferir un producte que deixés un bon record a les persones que el consumissin.
Però no deixa de ser una guia turística, no?
No, nosaltres entenem la promoció econòmica no només des d’un punt de vista turístic, sinó transversal.
Expliqui’s.
El patrimoni és una excusa per a la promoció local. Per això, a l’aplicació, hi ha els punts més rellevants del nostre patrimoni però també les empreses i les botigues del seu entorn més immediat per on s’ha de passar per seguir les pistes, per posar un exemple.
Vaja, noves maneres d’entendre el turisme...
Sí, de fet, crear experiències és una tendència en turisme i també juguem amb altres conceptes molt nous com la ludificació.
En què consisteix?
Es tracta d’aprendre jugant. I aquest concepte l’hem aplicat al coneixement del territori amb el joc. Amb Bas de Màgia volem transmetre educació, fer conèixer el nostre territori i promoure’l econòmicament.
La transversalitat és, doncs, la clau de volta?
Sí, també en el sentit que l’aplicació és fruit de la implicació de moltes persones, com els tècnics Xevi Collell, Sandra Pérez i, ara per difondre’l, Lluís Rubió. També hi ha col·laborat gent d’empreses locals, com per exemple en el disseny dels dibuixos, i una empresa de comunicació de Barcelona és qui ho ha reconvertit tot plegat en un format de més venda, l’element màgic en concret, l’storytelling.
En què consisteix?
A crear un discurs que relliga tots els elements, en aquest cas, els elements patrimonials, això és el que fan els elements màgics.
Com s’hi accedeix?
A través de la plataforma AdventuriQ o del web Basdemagia .cat, on es descarrega l’app.
A quin públic va dirigit el Bas de Màgia?
A un públic familiar i escolar. El primer és el que tenim i el que ens agrada tenir. Està interessat en el territori, té temps per gaudir-ne, etc. Estem al programa Destinació Turisme Familiar i el nou joc és un ingredient més per consolidar aquest públic i també per diversificar les visites, perquè no tots els set pobles del municipi són motiu de visita, ara.
Descobrir el territori amb el mòbil a la mà...
L’aplicació t’obliga a estar al territori i mai millor dit, perquè el joc només funciona si està on toca, funciona per geolocalització i, per tant, no es pot seguir des del sofà. El mòbil és un mecanisme més per aprendre, en la línia del que proposa la Carta del Turisme Sostenible de la qual formem part. Els participants han d’observar, sobretot, i aprendre sobre el territori. El mòbil és una eina.
Ha dit també que és un recurs per al públic escolar.
Sí. Té un vessant educatiu i hi ha moltes dinàmiques útils, com per exemple crear un text i enviar-lo al professor o professora perquè vegi si s’ha captat bé un determinat contingut. Les tecnologies són molt atractives per als joves... Per a aquest públic, hem fet un manual del professor que enviarem als centres escolars.
És un joc competitiu?
Sí, hi ha un rànquing i els participants competeixen. Tothom, però, guanya. No el mateix, però tothom guanya, i això s’articula amb els punts de cortesia.
Insisteixen molt en el fet que la participació, la cultura i la pedagogia són eixos bàsics en tots els projectes que han posat en marxa a la Vall d’en Bas. Per què?
Perquè tots els projectes que s’impulsen des de l’Ajuntament es fan amb altres socis, amb les associacions, altres administracions locals, etc. Un bon exemple és la Fira de Sant Nicolau del Mallol, que celebrem a principi de desembre. Hi hem recuperat la comissió que hi havia anys enrere i que ha estat i és qui decideix les activitats i el model de fira. Sempre busquem models de participació.
I el centre de cultura i natura de Can Trona ho exemplifica.
El 2017 va ser l’any de la posada en marxa de Can Trona i aquest 2018 ha de ser el d’integrar totes les propostes que s’hi centralitzen. Ens adonem, però, que ja tenim un públic fidelitzat i projectes consolidats, com per exemple el cicle de documentals. A la vall tenim cinquanta associacions registrades i treballem amb moltes d’aquestes, fins al punt que, sense elles, Can Trona no podria tirar endavant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA