Cultura

ABEL COLL

DIRECTOR ARTÍSTIC DEL NOU CICLE DE CONCERTS DE MÚSICS CATALANS ESSENCIALS DE SANT POL DE MAR

“Essencials és un cicle de concerts de país fet amb voluntat d’arrelar”

Director artístic i d’escena, Abel Coll proposa ara deu actuacions a cinc municipis de la zona nord del Maresme en què convida a descobrir el gran talent musical que es cuina al país

Un cicle de concerts, amb grups emergents del país i implicant cinc municipis. Vostè no s’hi posa per poc.
Essencials és una proposta molt personal, treballada des de fa un any i amb un concepte clar que fuig de l’etiqueta fàcil de festival i busca un arrelament social de la cultura ben feta, a velocitat de creuer, sense presses i amb qualitat garantida. També té part d’experiment, perquè si funciona és perfectament exportable a altres llocs de Catalunya amb ajuntaments tan ben predisposats com els del Maresme.
Quin cartell presenta la primera edició?
Són deu actuacions cada dissabte menys un divendres del 14 d’abril al 16 de juny en espais escollits a cada població que combinen noms amb trajectòria sòlida i autors que comencen a sonar. Hi trobarem Donallop, Joana Serrat, XY, Xaruim Aresté, Estúpida Erikah, Jo Jet i Maria Ribot, Mazoni, Judit Neddermann, Qel Xiberta i Guillem Roma.
Un bon planter. Per què creu que funcionarà?
Perquè parlem de bona música, de capacitats reduïdes de no més d’un centenars d’espectadors i d’una cuidada escena acompanyada d’una copa de vi. Essencials és un cicle de concerts de país, amb voluntat d’arrelar i que vol atraure aquella gent que ja coneix els cantants i també aquella que es deixa seduir.
Com ha fet la tria?
Combinant l’oportunitat, la predisposició dels grups i el missatge de les cançons. Soc home de teatre i defenso que la lletra ha de poder inspirar. El nivell de tots els artistes està garantit.
I començar a l’abril tampoc ha estat casualitat.
Gens ni mica. Buscava desestacionalitzar el consum de música, que actualment es concentra als estius. Soc un ferm defensor que la màquina cultural hauria de funcionar ben greixada durant tot l’any.
Ha trobat bona predisposició dels ajuntaments?
Generalment sí, perquè han entès l’objectiu i també perquè es tracta d’un projecte amb un cost moderat que confia plenament que la venda de les entrades anirà bé. La complicitat d’alguns tècnics de Cultura també ha estat de gran ajuda. Hem d’explicar als consistoris que en programació cultural han de canviar d’hàbits i costums.
Per què ara?
En bona part pel moment polític que estem vivint, que ens demana fer bandera dels nostres recursos, que en producció musical són molt potents i que no els hem cuidat prou. Aquests cinc ajuntaments han entès que el futur cultural del país té a veure amb la cooperació entre iguals, perquè permet oferir un programa de concerts amb Mazoni, Joan Serrat o Judit Neddermann als seus ciutadans que en solitari seria impossible i que només desplaçant-se uns pocs quilòmetres ja estan al seu abast.
I a un preu assequible.
Assequible però no irrisori ni simbòlic. El fet cultural s’ha de pagar. Aquest any són 6 euros per concert, perquè els cantants han de poder guanyar-se la vida i perquè paral·lelament treballarem el mecenatge del teixit econòmic local.
Els empresaris hi voldran participar?
Per què no? Exemple: truco a la porta d’un restaurant perquè em garanteixi el sopar dels artistes la nit que toquin al municipi i a canvi li ofereixo entrades perquè les pugui regalar als seus clients i que aparegui el seu logo al costat d’altres patrocinadors durant el concert i també en la publicitat prèvia. És un patrocini perfectament assumible i amb resultats garantits.
Quin tipus de gent creu que se sentirà atreta per l’Essencials?
Principalment crec que més dones, amb una franja d’edat d’entre els 35-40 anys fins als 60. La difusió que farem dels concerts a través de les xarxes busca rebaixar fins als trenta l’edat del públic i atraure més homes. En aquest cas els espais també juguen a favor nostre, perquè parlem que a Arenys de Mar Estúpida Erikah actuarà a Les Clarisses i que a Sant Pol Mazoni ho farà a les Antigues Escoles.
Un home de teatre amb experiència dalt de l’escenari, però també en la direcció d’iniciatives musicals.
Ha estat un pas natural passar de la paraula a la música, i en aquest darrer món hi estic treballant molt a gust. A la zona em vaig iniciar amb el Festival Nec de Calella el 2012 i el 2013, i des del 2016 dirigeixo el Festival Molí de l’Esclop de Caldes de Montbui.
I per quan tornar a l’escena?
En els darrers sis mesos i amb els temps tan convulsos que vivim he de reconèixer que la necessitat de fer teatre em torna a acompanyar. Estic treballant en diferents coses, però tot al seu temps.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
BIEL DURAN
ACTOR. ENXANETA DELS MINYONS QUE VAN FER EL PRIMER 2 DE 9 AMB FOLRE I MANILLES DE LA HISTÒRIA

“Vam plorar molt; érem conscients que havíem fet història”

Barcelona

Homenatge ciutadà

barcelona

La terrisseria romana d’Ermedàs

CORNELLÀ DEL TERRI
Pròxim capítol: 88. Un segrest tràgic (Cova d’en Massot, Albanyà)

L’escriptor oblidat

SANT JOAN DE LES ABADESSES

Justícia per a Sara Casasnovas

Girona
Mirador

Violència que no tenia adjectiu

Crítica
música

Vestigis d’una revolució

Crònica
el festival més petit de tots

Del més tou a l’opció del joc

Barcelona

Mireia Vilalta obre Mmm’agrada Girona

girona