cultura

Crònica

lletres

Entre la paraula i la llei

El festival Mot de Girona i Olot va debatre divendres sobre la identitat amb Andreï Makine i Philippe Sands

Potser encara no som conscients del que està representant el festival Mot per a Olot i Girona, però és sense cap dubte la iniciativa més engrescadora que tenim a favor de la literatura. Entrar a l’auditori de la biblioteca Carles Rahola un dia feiner a mitja tarda i trobar-lo ple, pleníssim, amb més d’un centenar de persones disposades a escoltar en sessió contínua una colla d’escriptors vinguts d’arreu del món, podria arribar a commoure fins a les llàgrimes, si no fos que el sentiment predominant és el d’alegria. De les tres converses programades divendres, els assistents van poder tornar-se’n a casa com a mínim acariciant tres idees com si freguessin pedretes a la butxaca: que, d’acord amb Heràclit, amb el qual opina Pep Coll que arrenca el pensament occidental, “cal que el poble lluiti per la llei com per la muralla”; que el llenguatge engendra el seu propi paisatge a l’entorn, de manera que, en la feliç imatge proposada per Andreï Makine, “el silenci que ve després de tocar una peça de Mozart encara és Mozart”, i que part de la barbàrie nazi, tal com la va experimentar de manera dolorosa la família de Philippe Sands, neix quan l’advocat de Hitler, Hans Frank, estableix que “estimar el führer ha esdevingut un concepte legal”, és a dir, quan l’odi és instituït pels tribunals.

Totes tres representen variants de la “literatura encarnada” que el Mot d’aquest any ha pres com a lema per referir-se tant al compromís de l’escriptor amb la realitat del seu temps com amb l’escriptura mateixa: la paraula feta carn, o feta llum. Miquel de Palol havia dit que cap de les especulacions intel·lectuals dels seus llibres no tindria sentit si no estigués al servei d’expressar alguna cosa sobre la vida. Semblantment, Andreï Makine, citant Cocteau, creu en el poder de les paraules per vèncer la mort, encara que siguin tan esborradisses com “petite pomme”, tal com la pronunciava la seva àvia a la taigà siberiana, sil·labejant-la amb una dolcesa llunyana i somiosa per la qual avui, a Makine li resulta impossible assenyalar el rostre d’aquella dama afrancesada en les velles fotografies familiars i no assegurar: “Aquesta cara l’he estimat.” Perquè les paraules, dites en una llengua o en una altra, ens modelen també el cos, ens alteren la boca, la manera de frunzir les celles, el ritme de la respiració: fins a aquest punt són portadores d’identitat. Pep Coll, des del públic, va recordar que Joan Fuster ja afirmava que “pensem i sentim en la mesura que ens ho permet la nostra llengua”, però parlar i, doncs, sentir i pensar en el mateix idioma que els alemanys, no va pas salvar els avantpassats de Philippe Sands a l’obscura ciutat de Lviv (o Lwów, o Lvov, o Lemberg, segons l’imperi que l’hagués conquerit), de manera que soil (el sòl) i soul (l’ànima) no són en determinades circumstàncies garantia de comunió. Ni tan sols amb la llei a la mà. Una ratlla molt fina separa de fet els conceptes de “genocidi” i “crims contra la humanitat” establerts per primera vegada en els judicis de Nuremberg i que Sands, expert en dret internacional, va resumir imperiosament així: “Vols que la llei et protegeixi perquè ets un ésser humà o perquè pertanys a un grup amenaçat?” Tenim valor per nosaltres mateixos o hem de continuar refugiant-nos en “nocions tribals”?, es preguntava també Miquel Berga advertint del perillós veïnatge del terme genocidi amb la distinció entre el nosaltres i els altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona