Cultura

POLÍTICA

Corrupció al Caire

Tarik Saleh ha triomfat a Sundance i a la Seminci amb ‘El Cairo confidencial’, film sobre un policia corrupte que investiga un assassinat durant la Primavera Àrab

“El sistema és tan profundament corrupte que els policies no se n’amaguen, pots veure agents d’uniforme acceptant diners al carrer”, explica a El Punt Avui Tarik Saleh (Estocolm, 1972), cineasta suec d’origen egipci que ha triomfat en festivals internacionals amb El Cairo confidencial. Això explica que el protagonista del film, el comandant de la policia del Caire Noredin Mostafa, no sigui un heroi comú: “No seria gens realista que el detectiu no actués com fan els policies normals a Egipte, no hauria funcionat. La corrupció forma part del comportament natural del personatge.”

Premi al millor drama internacional del Festival de Sundance i triplement distingit per la Seminci de Valladolid (pel·lícula, director i guió), El Cairo confidencial relata la complicada investigació que l’agent Noredin (l’actor Fares Fares, productor també del film) duu a terme per baixos fons i sofisticats ambients de la capital egípcia al gener del 2011, just abans de l’esclat de la Primavera Àrab que va fer caure Hosni Mubarak. Una coneguda cantant ha estat assassinada a l’hotel de luxe Nile Hilton (el títol original és The Nile Hilton incident), i el principal sospitós és un poderós empresari del cercle d’amics del dictador.

Un cas real

Tarik Saleh, autor també del guió, explica que es va inspirar en “un cas d’assassinat real que va tenir lloc a Dubai, on una cantant libanesa va ser assassinada el 2008”. “El 2009, per a sorpresa de molts egipcis, un dels millors amics del president Hosni Mubarak va ser detingut, acusat de l’assassinat i portat a judici. Va perdre la immunitat, tot i formar part d’un grup d’empresaris que eren coneguts com els intocables.” Responsable de diversos documentals i treballs televisius, el cineasta va escollir aquest tema per rodar un film de ficció a Egipte: “Em va semblar interessant la idea de què passa si ets un investigador d’homicidis i t’arriba aquest: resulta que el principal sospitós és amic del dictador.” Ambientar-lo en la Revolució Blanca, que forma part de les revoltes de la Primavera Àrab, va ser “accidental”. “Quan vaig escriure la primera versió del guió –explica–, vaig fer un final que acabava en una revolució, i em semblava massa inversemblant. Però poc després es va produir la revolució i va ser fàcil de reescriure. Per mi era important que la història no fos sobre la revolució, sinó sobre la investigació d’un assassinat. Una pel·lícula sobre la revolució seria una història diferent.”

El rodatge a Egipte es va frustrar just abans de començar. “Tres dies abans de començar el rodatge al Caire ens van dir que no podien garantir la nostra seguretat al Caire. Em deien que havia de treure escenes amb gent cridant llibertat, altres que feien evident la corrupció policial... Era molt clar el motiu. El que va ser una mica ximple per part seva va ser enviar-me els documents amb les signatures i els segells oficials, tot donant-me proves de què era el que no volien veure.”

Rodatge a Casablanca

Finalment van rodar a Casablanca, i va ser complicat que semblés que havien filmat al Caire, ciutat que coneix molt bé. Tarik Saleh convida amb la pel·lícula a fer un viatge: “Soc un fanàtic del cinema. Quan era nen, anar a veure una pel·lícula era com fer un viatge, i a més era molt barat. Amb aquesta pel·lícula, era important que el públic entrés en un món que hi ha dins del Caire, i per fer-ho, cal anar-hi amb algú que el coneix bé, com el comandant Noredin.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.