Teatre

L’individu i l’espai

Fira Tàrrega engega motors amb una desena de projectes de suport a la creació que preparen assaigs oberts abans de la següent edició, dedicada a l’espai públic

Lali Álvarez, Les Impuxibles, Joan Català o Vero Cendoya, entre el grup d’artistes implicats

Jordi Duran afronta el seu darrer any de director artístic de Fira Tàrrega completant la trilogia (anteriorment es va parlar de la interculturalitat i la participació). Aquest any, el leitmotiv és la revisió de l’espai públic i el paper de les arts escèniques. Ahir es van presentar la dotzena de propostes del Suport a la Creació a Barcelona. Des d’aquest mes de maig i fins pocs dies abans de la fira (del 6 al 9 de setembre) aquestes companyies realitzaran residències artístiques a la ciutat i ho posaran a prova amb un assaig obert al públic. L’individu i la relació amb la societat és el tema que més ha atrapat els artistes. Duran admetia que el carrer ha agafat més virulència del que esperava quan va dissenyar la trilogia; “és un lloc de resistència en aquesta deconstrucció democràtica” actual, sentenciava.

Les dues coproduccions internacionals són Hunting for the unicorn, de Becki Parker (UK), amb Vero Cendoya, fruit de la col·laboració entre Fira Tàrrega i Stockton International Riverside Festival. La peça treballarà al voltant de l’autisme: Parker explorant el seu viatge com a artista amb autisme i Cendoya oferirà la seva visió externa. Duran defensa que Cendoya pot créixer molt en treballar la inclusió “des del coneixement i el respecte”, un fet molt més habitual a Anglaterra que a Catalunya. L’altra col·laboració internacional és amb el mexicà Antonio Zúñiga. Se li ha encarregat un text que dirigirà l’artista de cos Melina Pereyra. El repte és parlar de les fosses comunes de la Guerra Civil (n’hi ha dues a Tàrrega) per a públic a partir de sis anys. Zuñiga ha escrit peces dures sobre la violència, l’alcoholisme o l’abús a Mèxic per a tots els públics. S’ha buscat un escriptor de teatre d’emergència extern al conflicte, per no arrencar amb una tesi polititzada.

Les Impuxibles debutaran en una acció del carrer, després que presentessin Aüc (2017) i Limbo (2016). Ara signen Painball, en una peça que indaga sobre la llibertat individual. Lali Álvarez –Ragazzo i Barcelona (contra la paret)– quantifica la por i la resistència individual a la violència a Tha Tzpar formant nou equip amb Pau Matas amb el nom de Hui Basa. Qui torna aquest any a Suport a la Creació és Joan Català. Després de Pelat i Menar, ara investiga a partir del ferro com a material principal a 5.102 m/s.

El Suport a la Creació té un pressupost global de 40.000 euros aproximadament, 30.000 euros d’aquests d’acompanyament econòmic. L’equip de Fira Tàrrega els assessora en tots els camps possibles, a més de promocionar-los en altres espais com ara Escena Poblenou, TNT, Grec, Temporada Alta o en altres festivals internacionals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES
música

Malson Atmosfèric arriba a un final d’etapa per Sant Jordi amb ‘Si t’enyoro’

girona
cultura

Reivindica el llegat del poeta Gerard Vergés

Tortosa
LLIBRES

Neus Penalba desvela les fonts culturals europees de Rodoreda

Barcelona
SANT JORDI 2024

Biblioteques vives i imprescindibles

Barcelona

Byron: boig, dolent i perillós

Barcelona
Barcelona

David Walliams, supervendes de literatura juvenil i pregoner

Barcelona

Un fons únic i un còmic propi

Ripoll

Quan la ‘biblio’ és un refugi

Badalona