Cultura

Dues figures més

L’advocat Carles Mascort recupera, a Londres i Brussel·les, santa Anna i sant Cristòfol de l’arqueta de Banyoles i ja només falten cinc peces

L’advocat Carles Mascort, com aquells implacables detectius que protagonitzen les novel·les d’Agatha Christie, no defalleix i continua buscant pistes per completar un cas que es remunta a l’11 de gener de 1980, quan el famós lladre d’art antic Erik el Belga va espoliar l’arqueta del monestir de Sant Esteve de Banyoles. I a fe que ho aconsegueix.

Després de vuit anys sense tenir notícies del cas, el Bisbat de Girona –per al qual treballa– va anunciar ahir que Mascort ha trobat dues de les últimes set que faltaven d’un total de 28 peces de plata que completaven la que és considerada una caixa única de l’orfebreria gòtica catalana. Ara ja només en queden cinc per localitzar.

Concretament, les dues figures recuperades serien les que representen santa Anna i sant Cristòfol, i segons detalla el mateix advocat, en va tenir constància de l’existència fa unes setmanes. L’una era a Londres i l’altra, a Brussel·les. Ara ja són a Girona, encara que per raons de seguretat no s’ha revelat el lloc. Les dues peces les ha qualificat de “boniques” i en un “perfecte” estat de conservació. Sobre qui tenia les figures en el seu poder, se’n reserva la identitat. Properament es procedirà a la presentació pública, com a pas previ a la seva restauració.

Entusiasmat amb la troballa, i a diferència d’anteriors declaracions, Carles Mascort es mostra optimista i no descarta avançar en la investigació per arribar un dia a completar l’arqueta de Banyoles amb totes les peces, obrades entre el 1413 i el 1453 al taller de Francesc Artau. “En això estem, però no serà fàcil!”, va declarar a aquest diari l’advocat del Bisbat.

Actualment són 23 les figures recuperades i en faltarien cinc: sant Pau, sant Pere, sant Esteve, sant Miquel i santa Cecília.

Trenta-vuit anys després

El 1980, la banda d’Erik el Belga va robar les figures d’argent daurat que ornaven la peça d’art sacre de Banyoles. Dos anys més tard es van trobar a França i a Bèlgica el pinacle i les dues figures de sant Martirià; però no va ser fins al 1997 quan es van descobrir el gruix de les figuretes robades.

LA DATA

11-1-1980
Erik el Belga espolia les peces de plata que conformen l’arqueta del monestir de Sant Esteve de Banyoles


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
cultura

El teatre municipal de Girona presenta una programació que combina risc i tradició

girona
CULTURA

Mor als 47 anys l’escriptor Miguel López, referent de l’educació a les xarxes socials

ARTS ESCÈNIQUES

El festival Petit Format tanca la novena edició amb èxit

OLOT
JOAN ISAAC
CANTAUTOR

“Els que aquí fem cançó anem tots en un mateix carro”

BARCELONA
Daniel Giralt-Miracle
Crític d'art i gestor cultural

“Som porucs i no som un estat”

barcelona
Crònica
òpera

Turandot torna a doblegar-se

Barcelona
TEMPORADA ALTA

Els camins d’en Camus van de Girona i Salt al Lliure

BARCELONA
llibres

Pere Duran, quaranta anys de fotoperiodisme

Banyoles
Crítica
teatre

La bombolla que abraça i plora dins de la tropa