Cultura

El cine a Palafrugell

El Museu del Suro inaugura demà una exposició de la història del setè art confeccionada a través de la col·lecció de programes i cartells de Lluís Molinas

La mostra inclou maquinària dels cinemes i projecta films d’autors locals

Les primeres projeccions de cinema a Palafrugell van tenir lloc al Centre Fraternal, només dos anys després de la primera projecció que van fer els germans Lumière el 28 de desembre del 1895 al Salon Indien del Grand Café, situat al número 14 del Boulevard des Capucines de París. En el cas de Palafrugell, el cinematògraf es va instal·lar al Centre Fraternal només per a dos dies, concretament el 4 i el 5 de gener del 1897, amb entrada exclusiva per a socis a un preu de 50 cèntims. Un precedent, tanmateix, que no va tenir continuïtat almenys en aquest local, que passarà a la història pel fet de ser el primer de la localitat a projectar cinema a Palafrugell, un poble que com tants d’altres té una prolífica història relacionada amb el setè art.

El Cinema Moderno, el Cine Variedades, el Cinema Barcelonés, el Coliseu Empordanès, el Casal Popular, el Centro Español, Cine Victoria, El Garbí... revindran ara a la memòria dels palafrugellencs a través de l’exposició que demà inaugura el Museu del Suro (12 h) i que es podrà visitar fins al 29 de juny. Una mostra confeccionada en bona part a partir de la Col·lecció de Lluís Molinas i amb la qual es podrà resseguir la història del que ha estat aquesta activitat a Palafrugell, amb un inici de projeccions en espais efímers que es van consolidant al llarg del temps, adaptant-se a l’evolució de la tecnologia que es va succeint al llarg dels anys.

L’exposició, titulada Palafrugell de cine. Col·lecció de Lluís Molinas, recull, a més dels programes de mà i els cartells de la col·lecció de Lluís Molinas, cartells d’Àlex Cebollero (director de l’actual cineclub), maquinària històrica de les sales de projecció palafrugellenques, càmeres i projectors de súper 8 i 16 mm. També es projectaran de forma contínua cinema mut i diverses pel·lícules d’autors locals com Cuidado con el reloj (1967), de Josep M. Vives; El Camarada (1969), del mateix autor i que va ser guardonada en diversos festivals; Contamos contigo (1969), de Frederic Marí Gich, i Dansa macabra (1968), d’Eduard Nicolau.

L’exposició es divideix en vuit àmbits, que repassen des de l’origen de les primeres projeccions en espais efímers fins a l’actualitat, en què el Cine Club Garbí manté una programació estable en un context de desaparició dels cinemes comercials més propers. La mostra la produeix el Museu del Suro a partir de la Col·lecció de Lluís Molinas i hi col·laboren l’Arxiu Municipal de Palafrugell, el Cine Club Garbí i el seu director, Àlex Cebollero.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Sala Muntaner de Barcelona tanca portes després de 22 anys

Barcelona
Festival de Sant Sebastià

Robar i robar

sant Sebastià

La Porta de l’Infern, oberta de nou

Joan Miquel Oliver
Músic

“Tinc la sensació de ser un nen i estar descobrint el món”

BARCELONA

Contra l’abús de poder

bARCELONA

Damià Escuder, l’utòpic

Girona

Un país de llegendes

girona
Pròxim capítol:80. La verge segrestada (Santuari de Núria, Queralbs)

La vila saquejada

PALAFRUGELL
Crítica
teatre

De línia clara