Cultura

Talal Derki

Cineasta

“El pare estima el fill, però l’envia a morir”

Per rodar Of fathers and sons (‘De pares i fills’), Talal Derki (Damasc, 1977) es va fer passar per gihadista i va conviure una llarga temporada amb el terrorista d’Al-Qaida Abu Osama i la seva família, al nord-est de Síria. Els fills de l’Abu són entrenats des de petits per combatre i morir en el gihad. Docs Barcelona, que es clausura avui, ha presentat aquest documental premiat a Sundance, un testimoni impressionant.

En quin període va conviure amb Abu Osama?
El 2014, el 2015 i principi del 2016. La segona meitat del 2016, em va resultar impossible continuar allà filmant, perquè algú va començar a sospitar i a fer preguntes sobre mi, sobre qui era jo.
Va passar molta por?
Molta, durant tot el període que vaig passar allà. Patia pel que podia passar en qualsevol moment. Havia d’estar alerta constantment. Hi havia diferents tipus de perill. Primer de tot, la gent d’Al-Qaida: si haguessin descobert la meva identitat, m’haurien matat. En segon lloc, els bombardejos que patíem cada dia. I en tercer lloc, les mines. Una vegada que estava filmant, em vaig trobar sol enmig d’un camp de mines i vaig començar a cridar perquè em vinguessin a treure d’allà.
Hi ha molta violència a ‘Of fathers and sons’. Derivada de la guerra, però també entre els nens, del pare cap als fills...
He evitat mostrar la violència de manera directa. No hi ha sang, tirotejos... És una violència psicològica. He volgut plasmar com funciona aquesta societat mostrant, des de dins, com la violència afecta les seves vides. N’hi ha en els jocs, les joguines, hi ha nens llançant pedres a l’autobús o a l’escola, barallant-se, animals sacrificats... En aquestes circumstàncies, pots entendre com és d’important l’educació del pare, com afecta aquests nens. He fet la recerca en aquesta direcció, sobre aquests pares que volen que els fills siguin una còpia d’ells mateixos, que volen decidir com han de ser.
Fora de l’àmbit familiar, mostra que s’educa de maneres molt diferents, fins i tot entre germans.
Un dels dos germans va a l’escola i l’altre, al camp d’entrenament, on es prepara per ser un gihadista. Aquesta és la contradicció, la paradoxa. D’una banda, s’ensenyen matemàtiques, ciències, i de l’altra, com lluitar, com matar. A un dels dos el preparen per ser un gihadista, encara que no sigui necessàriament un fanàtic religiós.
També mostra que el pare és molt afectuós amb els fills.
Com a cineasta, no pots filmar una cosa com tu penses que és. Ets allà per aprendre. Si hagués anat allà a filmar el que volia, en lloc d’un documental, hauria fet ficció. El que s’hi veu és el que passa: el pare estima el seu fill, però, al mateix temps, l’envia a lluitar i a morir. Com pots estimar algú i al mateix temps sacrificar-lo per ser fidel a la teva ideologia, anomena-ho califat, o gihad? Això és la paradoxa: els estima molt, però no ho pot evitar.
Els mitjans de comunicació occidentals consideren Abu Osama un terrorista.
Ell mateix s’anomena terrorista a si mateix. Per a ell, aquest concepte té un sentit completament distint. Ho veuen diferent, com moltes altres coses que surten a la pel·lícula. És una societat molt diferent. El que per nosaltres són crims contra la humanitat, per ells no ho són, i pensen que els seus fills creixen en el millor entorn possible.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

La Sala Muntaner de Barcelona tanca portes després de 22 anys

Barcelona
Festival de Sant Sebastià

Robar i robar

sant Sebastià

La Porta de l’Infern, oberta de nou

Joan Miquel Oliver
Músic

“Tinc la sensació de ser un nen i estar descobrint el món”

BARCELONA

Contra l’abús de poder

bARCELONA

Damià Escuder, l’utòpic

Girona

Un país de llegendes

girona
Pròxim capítol:80. La verge segrestada (Santuari de Núria, Queralbs)

La vila saquejada

PALAFRUGELL
Crítica
teatre

De línia clara