Cinema

Talal Derki

Cineasta

“El pare estima el fill, però l’envia a morir”

Per rodar Of fathers and sons (‘De pares i fills’), Talal Derki (Damasc, 1977) es va fer passar per gihadista i va conviure una llarga temporada amb el terrorista d’Al-Qaida Abu Osama i la seva família, al nord-est de Síria. Els fills de l’Abu són entrenats des de petits per combatre i morir en el gihad. Docs Barcelona, que es clausura avui, ha presentat aquest documental premiat a Sundance, un testimoni impressionant.

En quin període va conviure amb Abu Osama?
El 2014, el 2015 i principi del 2016. La segona meitat del 2016, em va resultar impossible continuar allà filmant, perquè algú va començar a sospitar i a fer preguntes sobre mi, sobre qui era jo.
Va passar molta por?
Molta, durant tot el període que vaig passar allà. Patia pel que podia passar en qualsevol moment. Havia d’estar alerta constantment. Hi havia diferents tipus de perill. Primer de tot, la gent d’Al-Qaida: si haguessin descobert la meva identitat, m’haurien matat. En segon lloc, els bombardejos que patíem cada dia. I en tercer lloc, les mines. Una vegada que estava filmant, em vaig trobar sol enmig d’un camp de mines i vaig començar a cridar perquè em vinguessin a treure d’allà.
Hi ha molta violència a ‘Of fathers and sons’. Derivada de la guerra, però també entre els nens, del pare cap als fills...
He evitat mostrar la violència de manera directa. No hi ha sang, tirotejos... És una violència psicològica. He volgut plasmar com funciona aquesta societat mostrant, des de dins, com la violència afecta les seves vides. N’hi ha en els jocs, les joguines, hi ha nens llançant pedres a l’autobús o a l’escola, barallant-se, animals sacrificats... En aquestes circumstàncies, pots entendre com és d’important l’educació del pare, com afecta aquests nens. He fet la recerca en aquesta direcció, sobre aquests pares que volen que els fills siguin una còpia d’ells mateixos, que volen decidir com han de ser.
Fora de l’àmbit familiar, mostra que s’educa de maneres molt diferents, fins i tot entre germans.
Un dels dos germans va a l’escola i l’altre, al camp d’entrenament, on es prepara per ser un gihadista. Aquesta és la contradicció, la paradoxa. D’una banda, s’ensenyen matemàtiques, ciències, i de l’altra, com lluitar, com matar. A un dels dos el preparen per ser un gihadista, encara que no sigui necessàriament un fanàtic religiós.
També mostra que el pare és molt afectuós amb els fills.
Com a cineasta, no pots filmar una cosa com tu penses que és. Ets allà per aprendre. Si hagués anat allà a filmar el que volia, en lloc d’un documental, hauria fet ficció. El que s’hi veu és el que passa: el pare estima el seu fill, però, al mateix temps, l’envia a lluitar i a morir. Com pots estimar algú i al mateix temps sacrificar-lo per ser fidel a la teva ideologia, anomena-ho califat, o gihad? Això és la paradoxa: els estima molt, però no ho pot evitar.
Els mitjans de comunicació occidentals consideren Abu Osama un terrorista.
Ell mateix s’anomena terrorista a si mateix. Per a ell, aquest concepte té un sentit completament distint. Ho veuen diferent, com moltes altres coses que surten a la pel·lícula. És una societat molt diferent. El que per nosaltres són crims contra la humanitat, per ells no ho són, i pensen que els seus fills creixen en el millor entorn possible.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Les cares diverses del ‘true crime’

Barcelona
novetat editorial

L’assassí més famós d’Irlanda, radiografiat

Barcelona
Laia Vilaseca
Novel·lista

Laia Vilaseca: “Escrivint, continuo sent jardinera i no arquitecta”

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

L’Alegria que ‘triomfa’ als Premis de la Crítica

BARCELONA
música

El nou festival Guixolstronic proposa 12 hores de música electrònica

st feliu de guíxols
cultura

L’associació de museòlegs, sobre el polèmic canvi d’orientació del Museu del Disseny: “Caldrà esperar a que es presenti el projecte definitiu”

barcelona
Música

El Festival de Prada s’estén i ofereix concerts sense fronteres

Girona
DANSA

El Sismògraf convoca a respirar amb la natura i a flirtejar amb la tecnologia

OLOT
Crítica
música

Sostinguts per l’estiu

GIRONA