Música

La sal de la percussió

L’Orquestra de Percussió Ibèrica Coetus s’alia amb el ‘cantaor’ de Gandia Carles Dénia a ‘De banda a banda’, un tercer disc amb què amplien registres

“Una orquestra de 18 músics com aquesta només tira endavant amb temps i esforç”

No fa gaire temps, les bandes de música tradicional empraven instruments de percussió com el djembé, provinent de l’Àfrica, o la darbukka, d’origen àrab. Ara, en canvi, l’ús d’instruments ibèrics com el pandero quadrat és cada vegada més freqüent. Un dels principals artífexs, almenys a Catalunya, d’aquest canvi de costums és Aleix Tobias (Badalona, 1976), ideòleg de l’Orquestra de Percussió Ibèrica Coetus i músic, entre molts altres projectes, de Marina Rossell i Sílvia Pérez Cruz. “Naturalment no hi ha cap problema a tocar instruments de fora, però si molts músics ho feien era perquè, senzillament, no tenien consciència que aquests altres instruments existissin”, va valorar ahir Tobias, responsable d’haver recuperat instruments de percussió ibèrica d’origen remot.

Publicat gràcies a una campanya de micromecenatge encara en marxa, el tercer disc de Coetus s’anomena De banda a banda, i, coincidint amb el desè aniversari d’aquesta Orquestra de Percussió Ibèrica, el presentaran a l’Apolo de Barcelona el 16 de juliol en el marc del Grec. El cantaor i poeta de Gandia Carles Dénia substitueix en aquesta aventura Eliseo Parra, empenyent d’aquesta manera la formació –integrada, tota una gosadia en els temps que corren, per 18 músics– cap a nous terrenys. “Ens hem hagut d’adaptar a la seva manera de cantar, que ve molt del flamenc i el cant d’estil”, va explicar ahir Tobias en una presentació del nou projecte al Centre Artesà Tradicionàrius. “Tot plegat ha fet que els arranjaments siguin més coloristes. Si en treballs anteriors, per exemple, incidíem més en les llenties i el xoriço, aquesta vegada hem tingut més en compte el pebre i la sal.”

Nous instruments

Ampliada recentment amb instruments inèdits en la història de Coetus (guitarra, baix i instruments de vents), la música de Coetus ha deixat de basar-se, segons Tobias, “en 12 tambors tocant alhora”, fet que havia esdevingut un dels reclams principals del seu directe. “Les percussions no han perdut pes, simplement hi ha més veus i el discurs és més coral”, va resumir.

De banda a banda inclou, entre altres músics, col·laboracions de Pau Riba i Raúl Rodríguez i es nodreix principalment de músiques tradicionals del País Valencià, Salamanca, Andalusia i Cantàbria. “Una orquestra de 18 músics com aquesta només tira endavant amb esforç, temps, cura i complicitats”, va concloure Tobias.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona