Art

L’art torna a la natura

Carlos Pazos s’incorpora al grup d’artistes que han creat obres d’art a la comarca de les Garrigues per integrar-les a les vinyes del celler Mas Blanch i Jové

Guinovart, Amat, Solano, Brossa, Santos i Evru formen part de La Vinya dels Artistes
Cada any s’hi incorpora una peça i se celebra amb un sopar i una festa enmig de les vinyes
La iniciativa va néixer arran d’un pensament de Guinovart, que imaginava un territori ple d’art

L’art va néixer de la natura, amb els materials i estris que proveïa. I les parets d’una cova n’eren la sala d’exhibició. La sofisticació de l’art el va portar a palaus i, finalment, a museus. Però la terra tira, i el vincle amb la natura no s’ha perdut del tot.

Amb aquesta visió, el matrimoni format per Joan Jové Solé i Sara Balasch Blanch, propietaris del celler Mas Blanch i Jové, situat a la Pobla de Cérvoles, a les Garrigues, i els seus fills Joan i Sara, van recollir la proposta que va llançar Josep Guinovart un migdia en què compartien una paella feta al costat d’uns ametllers. “On hi ha aquests ametllers, podrien posar-hi una obra d’art i plantar-hi vinyes”, va dir l’artista. Guinovart va morir l’any 2007, però les seves paraules no se les va endur el vent. El 2010, al mateix indret, al costat de les vinyes i el celler, es va instaurar la primera edició de La Vinya dels Artistes. I Guinovart, tot i que ja no hi era, en va ser el protagonista, amb la instal·lació d’una escultura a l’aire lliure. Va ser l’any zero d’una iniciativa que cada any celebra el vincle entre l’art i la natura, expressat amb el raïm i el vi, amb una peça artística monumental a tocar dels ceps. Aquesta novena edició, i any 8 del calendari guinovartià, presenta l’escultura de Carlos Pazos No et prometo res, que ret un doble homenatge: al vi i a l’art contemporani. “El projecte de La Vinya dels Artistes –explica Sara Jové– és, per nosaltres, una mena d’idea boja que va tenir el Guino i que nosaltres hem continuat també amb bogeria. A mesura que passen els anys i que s’hi incorporen artistes, ens adonem que aquest projecte podria ser alguna cosa important per a la zona. No tenim una idea clara del que ha de ser, però sí del que no ha de ser.”

En aquesta nova edició de la iniciativa, Pazos ha projectat una escultura de ferro que evoca un portaampolles que s’utilitzava per posar a assecar les ampolles de vi i que l’any 1914 va ser presentat per l’artista Marcel Duchamp com una peça artística que amb el temps ha esdevingut una de les obres més icòniques de tot l’art del segle XX. Pazos ha volgut retornar al significat original de l’objecte.

Com que la peça està situada en unes antigues garrigues elevades que miren a la Pobla de Cérvoles, l’artista ha triat aquest objecte de sis metres d’alçària i tres de diàmetre per relacionar-lo amb un far. “Quan em van encarregar una obra i vaig visitar el terreny, vaig comprovar que les altres peces estaven molt amagades a la vinya, i jo vaig voler fer un treball que lligués el poble amb la vinya”, va explicar dimecres a peu d’escultura. Al voltant de la peça s’han instal·lat diversos bancs, amb la doble visió de la vinya i el poble. La peça té un element força visible de nit: uns llums de neó amb el nom de la instal·lació. “No et prometo res és la frase que podria pronunciar una ampolla de vi abans d’obrir-la. També es pot aplicar a un artista, i perfectament podria ser la lletra d’un bolero. Per aquests motius m’ha semblat adequat titular així l’obra”, comentava Pazos.

Mentre es preparava el terreny, es va trobar una cova que molt probablement havia servit com a refugi durant la guerra. L’espai l’havia utilitzat la canalla per jugar-hi. A dins, s’hi han trobat diverses andròmines. Aquest espai s’ha habilitat i ha estat batejat com “la capella dels trastos”, com un element més del conjunt.

A més de Guinovart, l’artista barceloní acompanyarà a partir d’ara autors com Evru, que l’any passat va instal·lar una campana de bronze a les vinyes, i el ja desaparegut Carles Santos, que va traslladar des de Vinaròs la seva barca La sargantaneta, amb la qual anava a pescar, a la capçada d’un arbre. També hi ha instal·lada una gegantina lletra A invertida, del vocabulari artístic de Brossa, i una peça d’Assumpció Mateu que representa un immens marc que enquadra la veritable obra artística de la zona: el paisatge. A l’espai de La Vinya dels Artistes també es pot contemplar la peça Llum planant damunt la Terra, d’Esteve Casanoves, així com els treballs de Susana Solano i Frederic Amat.

Al celler Mas Blanch i Jové, a més de pintures murals de Guinovart, hi podem contemplar una altra peça de Casanoves i una immensa lona pintada de Gregorio Iglesias.

La incorporació d’una peça cada any se celebra amb un sopar, que sol estar dissenyat pel mateix artista. Aquest vespre, a l’espai de La Vinya dels Artistes, els comensals podran gaudir d’una festa en què actuarà Lisboa Zentral Cafè, Manuel Malou i el DJ Kuki Keller.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

pensament

Mor el filòsof i polític Josep Maria Terricabras

Girona
Música

Joan Enric Barceló presenta a casa el seu debut literari

Vidreres
Cinema

El Truffaut convida a sushi per celebrar els 3 mesos de ‘Perfect days’

Girona
cultura

El Museu d’Història de Barcelona busca director amb un procés de selecció que aixeca recels

barcelona
guardó

Antonina Canyelles, premi Jaume Fuster

Barcelona
Cinema

Blanes estrena un festival de cine que reconeix la trajectòria de Mònica Randall

Blanes
Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona
NOVETAT EDITORIAL

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA