Cultura

Retorn per parts

Les filles de Muñoz Ramonet lliuren cinc obres més del llegat que pertany a Barcelona, entre les quals hi ha un possible Berruguete

Últim capítol de la temporada del serial Muñoz Ramonet. Les filles del polèmic empresari van lliurar ahir a les dues del migdia a la fundació que du el nom del seu pare cinc obres, deu dies després que n’entreguessin dotze. De fet, les cinc d’ahir també haurien d’haver arribat el 20 de juliol, però les germanes Muñoz Vilallonga van aprofitar-se d’una errada del secretari judicial per desobeir una vegada més les ordres del jutge. Així i tot, en manca una del total de divuit de reclamades, totes provinents de la finca d’estiueig de la família situada a Sant Andreu de Llavaneres.

Amb molta paciència, per tant, Barcelona està aconseguint recuperar per parts un patrimoni que li pertany, tal com va decidir l’industrial mort el 1991 a Suïssa en el seu testament. Les seves descendents es van oposar a la seva voluntat i van emprendre un llarg litigi que va culminar el 2012 amb una sentència del Tribunal Suprem. Amb tot, el lliurament del llegat de l’empresari a la fundació municipal encara no ha conclòs. En realitat, les millors peces (més de 300) continuen en mans de les filles, si és que no se n’han desprès il·legalment.

De les cinc obres que ara ja són públiques, dues són originàries de la col·lecció Bosch Catarineu que Muñoz Ramonet va adquirir en ple franquisme, amb la complicitat del qual va fer la seva immensa fortuna. En el lot hi ha un enigma que els experts hauran de resoldre: un possible Pedro Berruguete. Es tracta d’una pintura de sant Francesc d’Assís. En la fitxa que acompanya l’oli consta que l’autor és aquest destacat pintor renaixentista, però la signatura és il·legible. “No podem assegurar l’atribució fins que no l’examinin els especialistes”, van remarcar ahir fonts municipals.

Les altres quatre obres que han arribat són les taules Jesús entre els doctors i Presentació de la Mare de Déu al temple, parts d’un mateix retaule dedicat a la Mare de Déu de principi del segle XVI (són les dues de la col·lecció Bosch Catarineu); un retrat d’una dama d’Ignacio Pinazo, del 1871, i el fragment d’una predel·la d’un retaule amb sants, d’escola aragonesa.

Estranyament, la sisena obra que les germanes Muñoz Vilallonga continuen retenint forma part també d’aquesta predel·la mutilada. És un bon misteri el motiu pel qual han decidit quedar-se-la. “La fundació treballarà perquè l’obra que les filles no han entregat, i també el conjunt del llegat, acabi em mans del seu legítim propietari”, va subratllar ahir el consistori en un comunicat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Festival de Sant Sebastià

Robar i robar

sant Sebastià

La Porta de l’Infern, oberta de nou

Joan Miquel Oliver
Músic

“Tinc la sensació de ser un nen i estar descobrint el món”

BARCELONA

Contra l’abús de poder

bARCELONA

Damià Escuder, l’utòpic

Girona

Un país de llegendes

girona
Pròxim capítol:80. La verge segrestada (Santuari de Núria, Queralbs)

La vila saquejada

PALAFRUGELL
Crítica
teatre

De línia clara

Sarrià obrirà la vil·la romana del Pla de l’Horta al públic

SARRIÀ DE TER