Cinema

Lacuesta, ‘vaca lletera’

El cineasta gironí Isaki Lacuesta torna al Festival de Sant Sebastià, que qualifica de “mercat de bestiar”, per presentar la seva nova pel·lícula, ‘Entre dos aguas’

Isaki Lacuesta ja va guanyar, amb polèmica, la Petxina d’Or del 2011 amb ‘Los pasos dobles’

“Els festivals de cinema són com mercats de bestiar i els cineastes volem pensar que som els ramaders, però en realitat som les vaques.” La metàfora és del realitzador català Isaki Lacuesta, que torna aquest any al Zinemaldia amb Entre dos aguas, continuació, anys després, de La leyenda del tiempo. Serà la quarta vegada que Lacuesta (Girona, 1975) participarà en la secció oficial del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià i la tercera que competirà per la Petxina d’Or, el premi gran del festival donostiarra, que ja va guanyar el 2011 amb Los pasos dobles, en una de les decisions més controvertides del festival fins ara. Lacuesta va viure aquell rebuig de Los pasos dobles –que alguns crítics van qualificar en el seu dia d’“indescriptible” i d’“incatalogable”– com “una experiència molt extrema pròpia de hooligans, de gent que es pren això com si fos un joc de gladiadors, o un partit de la Champions”.

“Però està bé recordar que els festivals de cinema són com mercats de bestiar i, encara que els cineastes volem pensar que som els ramaders, en realitat som les vaques. Cal acceptar que, de tant en tant, et portin a l’escorxador”, reflexiona mig en broma el cineasta català en una entrevista realitzada per l’agència Efe.

Així, diu, tornar al Zinemaldia és “saber que faràs de vaca alguns dies i ja està”. Lacuesta considera que els festivals són importants per a les pel·lícules que, com les seves, “no tenen darrere la potència mediàtica de les grans cadenes”. “Per això acceptem entrar en un món de concursos que, en realitat, no té res a veure amb el que és el cinema; per definició –filosofa–, les pel·lícules no haurien de competir, sinó compartir, i acceptem entrar en aquest joc, des dels programadors als que fem les pel·lícules, perquè et dona una projecció que d’una altra manera no podries aconseguir.”

Entre dos aguas, títol extret d’un dels àlbums mítics de Paco de Lucía, és, novament, una aposta arriscada per a la mostra de Sant Sebastià, però el català d’orígens bascos sap que l’únic festival espanyol de categoria A “intenta tenir cada vegada més tipus diferents de cinema”, a l’hora que és “molt inclusiu”. Aquesta seqüela reprèn les vides de dos dels protagonistes de La leyenda del tiempo (2006), els germans gitanos Isra i Cheíto, però Lacuesta i la seva companya de guions de tota la vida, la també realitzadora Isa Campo, s’inventen l’evolució de les seves vides entre realitat i ficció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA