Art

L’art de la subtilesa

L’artista empordanesa Tura Sanz presenta a la Casa de Cultura de Girona els jocs de simetries de ‘Plecs’, la nova proposta del cicle d’Exposicions Viatgeres

L’exposició es podrà veure a Girona fins al 29 de setembre i després voltarà durant un any

Els plecs, segons Tura Sanz (Ordis, 1992), poden ser un conjunt de coses unides seguint un cert ordre, o el tou de pàgines d’un llibre plegades pel mig, o una arruga, un sacsó o una estria a la pell. D’alguns dels seus significats possibles, i sobretot d’aquells que pressuposen alguna forma de simetria, han sortit les peces que presenta des d’ahir a la Casa de Cultura de Girona amb el títol de Plecs, la proposta amb què va guanyar –junt amb Maria Mercader, a qui arribarà el torn l’any vinent— la darrera convocatòria del cicle d’Exposicions Viatgeres, que per primera vegada va reconèixer el treball de dones artistes.

El cos, o almenys la seva presumpció i empremta, és omnipresent en el muntatge d’aquesta jove artista empordanesa, filla de la pintora Carme Sanglas i de l’escultor Gabriel Sanz, que se serveix tant de l’escultura com del dibuix, la pintura o la instal·lació per resoldre els reptes que li planteja cada peça. Sota la seva aparent austeritat formal, cada obra ha requerit una elaborada meditació en què col·laboren fins i tot els títols, que no són només enunciatius, sinó ecos d’un llenguatge desdoblat, metonímic i poètic. Així doncs, Batecs, una sèrie de sis peces de ferro forjat en forma de cors invertits que s’obren i es tanquen com unes tisores o uns molls, a vegades no s’ajusten bé, no palpiten alhora. Exvots, un conjunt de petites peces de porcellana blanca, com els tresors d’un col·leccionista de minerals rars, no són sinó els motlles de diverses cavitats del cos de la mateixa artista, des del melic a l’aixella o el pont del peu. I Carena, nou dibuixos arrenglerats a la manera d’una serralada de perfil subtil, són fragments d’aquell cos, dibuixat a trossos, en equilibris precaris, des de la perspectiva indagatòria d’un jo que es mira a si mateix i troba a penes un angle o una corba on agafar-se.

L’exposició, que es podrà visitar a la Casa de Cultura fins al 29 de setembre i després viatjarà, durant un any, per altres municipis gironins, culmina amb una instal·lació de quatre projeccions que inviten l’espectador a percebre el concepte dels plecs com una experiència viscuda. Es tracta d’un cubicle tancat a les parets del qual quatre grans pantalles projecten l’ombra que genera la incidència de la llum sobre una vidriera antiga, amb resultats d’una subtilesa extraordinària que condensen el sentit de tota l’exposició. Per acabar d’introduir-se en el llenguatge de l’artista, a més, la Casa de Cultura ha organitzat un taller familiar al voltant del concepte de simetria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

pensament

Mor el filòsof i polític Josep Maria Terricabras

Girona
Música

Joan Enric Barceló presenta a casa el seu debut literari

Vidreres
Cinema

El Truffaut convida a sushi per celebrar els 3 mesos de ‘Perfect days’

Girona
cultura

El Museu d’Història de Barcelona busca director amb un procés de selecció que aixeca recels

barcelona
guardó

Antonina Canyelles, premi Jaume Fuster

Barcelona
Cinema

Blanes estrena un festival de cine que reconeix la trajectòria de Mònica Randall

Blanes
Llibres

Òmnium impulsa una recollida de llibres per renovar el fons de les biblioteques

Barcelona
NOVETAT EDITORIAL

Faulkner, l’autor de les mil veus

Barcelona
MÚSICA

Guillamino: “A la música del país, li falta un sentiment una mica més de tribu”

BARCELONA