Cinema

Festival de Sant Sebastià

Robar i robar

El director Rodrigo Sorogoyen denuncia la corrupció profundament arrelada a l’Estat espanyol a ‘El reino’, presentada ahir a concurs en el Festival de Sant Sebastià

“‘El reino’ no retrata un partit concret, sinó una societat”, diu l’actor Antonio de la Torre
Danny DeVito va presentar el film animat ‘Smallfoot’ i va rebre el premi Donostia

“Fa molts anys que vaig entendre que la feina de l’actor no és jutjar, sinó entendre”, deia, ahir, Antonio de la Torre en la roda de premsa de presentació d’El reino, que competeix en el Festival de Sant Sebastià. I això és el que ha intentat fer amb el seu director, Rodrigo Sorogoyen: entendre i denunciar, però no jutjar ni justificar, la profunda corrupció que afecta el sistema polític i econòmic espanyol.

Antonio de la Torre hi interpreta Manuel López-Vidal, un polític d’un territori no especificat (però amb moltes semblances amb el PP valencià) que és investigat per una trama de corrupció. Abandonat a la seva sort pel seu partit, en Manuel es resisteix a pagar per uns delictes que comet un sistema organitzat a gran escala i amenaça de descobrir el pastís i implicar-hi gent important del partit, administracions i empreses.

“Hem anat amb molt de compte a no assenyalar un sol partit –va explicar Antonio de la Torre, un actor amb una forta consciència política i social–. Seria un error posicionar-se ideològicament. El reino no és un retrat d’un partit, sinó d’una societat. La política ens concerneix, i com a ciutadans, hem de lluitar per canviar les coses.”

“Que caigui un govern per un cas de corrupció és una bona notícia democràtica –opina l’actor–. Els actes tenen conseqüències, i una societat que les assumeix és adulta i responsable.”

Josep Maria Pou, un altre dels intèrprets del film, juntament amb Bárbara Lennie, Mònica López, Nacho Fresneda i Ana Wagener, va arrencar aplaudiments en la roda de premsa quan va dir que la pel·lícula fa “un retrat de determinada generació de gent mediocre que ha vist en la política la manera de fer carrera”: “Els protagonistes semblen més un grup d’adolescents que un grup de responsables del país.” Tot i així, jura que coneix “bastants polítics honestos, que al matí surten amb un autèntic interès de lluitar, fins i tot s’enfronten a companys; hem d’evitar les generalitzacions fàcils”.

Rodrigo Sorogoyen, que ja va presentar a Sant Sebastià Que Dios nos perdone, no creu que tot polític sigui corrupte, i apel·la a la responsabilitat individual en una escena en què un client es queda el canvi de més que li dona el cambrer. “Seria injust i poc acceptable creure que les causes dels mals de la política són per culpa de gent que ve d’un altre planeta. Tots tenim molta facilitat de corrompre’ns; per això hi ha corrupció.”

El cineasta presenta candidatura al palmarès amb aquesta mostra de cinema polític i de denúncia necessari i molt poc present en el cinema espanyol. Més atent al problema de fons de la corrupció que als detalls de la trama destapada, introdueix l’espectador en la història amb una realització nerviosa, situant la càmera gairebé sobre els personatges.

Ahir, també es va presentar, en la secció paral·lela Perlak, l’excel·lent documental d’animació Un día más con vida, un retrat del periodista i escriptor polonès Ryszard Kapuscinski. El navarrès Raúl de la Fuente i el també polonès Damian Nenow porten l’espectador a un colpidor viatge al cor de les tenebres, durant la guerra civil d’Angola, i ens descobreixen un grapat de personatges fascinants, de què alguns encara són vius i apareixen en el film en imatges reals.

Danny DeVito, premiat

Sant Sebastià és també un aparador de produccions de Hollywood, i avui s’hi presenta la pel·lícula animada de la Warner Smallfoot. Un dels actors que posen veu als personatges en la versió original és Danny DeVito, que ahir a la nit va rebre un premi Donostia per una llarga carrera amb títols com ara Algú va volar sobre el niu del cucut, Big fish,o Batman vuelve. També productor i director, DeVito va dir que les pel·lícules en què ha treballat “són com fills, perquè els vols a tots igual”. “És com si et preguntessin a quin fill deixaries fora de la teva vida. Els triaries tots.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència