Crítica
música
Un ‘nemeton’ sonor
Un veritable pòrtic sonor. Aquest va ser el magnífic resultat obtingut pels músics Jordi Savall i Carlos Núñez en el també anomenat Pòrtic de la 21a Fira Mediterrània de Manresa, en una edició dedicada a l’espiritualitat i els seus rituals. L’home i la natura. Diàlegs cèltics va ser el títol per a un espectacle que va permetre l’assoliment d’un paisatge sonor sorgit de l’encontre i el diàleg sincer entre el món de la música antiga, curulla de repertoris vinculats amb el que es coneix com a música cèltica com ho ha demostrat Jordi Savall en les seves edicions de The Celtic viol, i la música popular i tradicional d’Irlanda, Escòcia, Bretanya, Galícia o Euskal Herria. La intensitat del sextet dalt de l’escenari del Kursaal va possibilitar l’endinsament cap a la realitat daimònica que, a fi de comptes, és la que volen materialitzar sonorament aquests repertoris de reels, rants, jigs, laments... No vam escoltar tan sols la fusió de cultures musicals, sinó que, a més a més, es va possibilitar poder erigir un nemeton sonor, l’espai sagrat propi de la religió cèltica. La cançó de bressol Aurtxo txikia negarrez, dedicada expressament als presos i exiliats polítics, en canvi, va traslladar tot el Kursaal als territoris del que és indicible.