Música

L’Acústica genera prop de 2,5 milions d’impacte econòmic

L’Ajuntament de Figueres calcula que s’obté un retorn de 9,44 euros per euro invertit

Cada un dels 108.000 assistents va fer una despesa mitjana de 29 euros

L’Ajuntament aporta 240.000 euros per any de subvenció

L’edició 2018 del festival Acústica és la de més èxit dels seus disset anys d’existència: l’èxit de públic als carrers i places de Figueres durant els quatre dies de programació de música de l’estiu passat ja es coneixia, però ahir es va presentar l’estudi encarregat per l’Ajuntament sobre l’impacte econòmic de l’esdeveniment. Un impacte econòmic avaluat en prop de 2.500.000 d’euros. Es calcula que els assistents (108.000 persones) van gastar una mitjana de 29 euros, amb un impacte directe a la ciutat d’1.669.000 euros. La xifra significa entre un 5% i un 8% més que en l’edició anterior. La diferència, per arribar als prop de 2,5 milions, s’aconsegueix afegint-hi aspectes com la generació de llocs i llocs d’ocupació.

Amb aquestes xifres a la mà, l’alcaldessa, Marta Felip, recalca que l’Acústica és, una vegada més, una de les col·laboracions més rendibles per al consistori: per cada euro aportat s’obté un retorn de 9,44 euros. L’Ajuntament de Figueres ha aportat enguany 240.000 euros de subvenció directa al festival de música, i ho seguirà fent com a mínim fins al 2020, per conveni. Però l’alcaldessa considera que cal qualificar-ho més d’inversió que no pas de subvenció. Felip afegeix que hi ha una altra mena de retorn, amb uns intangibles: l’orgull de ciutat, la projecció exterior de la imatge de Figueres, i fins i tot la “sensació d’alegria” vinculada al festival de música.

Entre els altres dades de l’estudi presentat ahir hi ha la puntuació NPS de 9,23 que s’obté a través d’una consulta als participants demanant-los si recomanarien a un conegut que anés a l’Acústica: dels enquestats, un 83% responen afirmativament i no hi ha cap resposta negativa. Com a curiositat, els enquestats han coincidit en algunes possibles millores que demanarien per als pròxims anys: que es facin dues edicions anuals de l’Acústica i que s’ofereixin més llocs per seure. Posar més cadires s’estudiarà, però organitzar dues sessions queda descartat tant per l’alcaldessa com pel director del festival; l’èxit de l’Acústica és que passa només un cop l’any.

Segons l’Anuari de la Música Catalana –amb dades publicades el juliol del 2018– l’Acústica continua al podi dels festivals amb més poder de convocatòria del país, amb el Primavera Sound i el Sónar.

LES FRASES

L’Acústica és, una vegada més, una de les col·laboracions més rendibles per al consistori
.
Marta Felip
Alcaldessa de Figueres
Això de morir d’èxit ens ho diuen des de fa sis o set anys; no passa, i creixem de forma sostenible
.
Xavier Pascual
Director del Festival Acústica
XAVIER PASCUAL DIRECTOR DEL FESTIVAL ACÚSTICA

“La gratuïtat dels concerts no és l’única clau de l’èxit”

El festival Acústica va arrencar al 2002 amb 3.000 assistents de públic en diferents escenaris de Figueres. El creixement ha estat constant, i s’ha situat en 108.000 en l’edició del 2018.

Quin és el sostre de l’Acústica? Morir d’èxit és un tòpic o un perill real?
Això de morir d’èxit ens ho estan dient des de fa sis o set anys. No només no passa, sinó que es va creixent d’un manera sostinguda, curosa, en quantitat però també en qualitat, com ho hem fet enguany amb nous espais: el market, una segona zona de food trukcs, una fira del disc... Hem sabut incorporar nous emplaçaments que fan que la sensació del visitant de l’Acústica és que hi ha molta gent però sense que hi hagi una sensació d’aclaparament, perquè hi ha molta oferta.
I marge per créixer?
Sempre hi ha marge, però és cert que les places al centre se’ns estan acabant; els espais oberts i compatibles amb la problemàtica de la seguretat cada vegada costen més de trobar. De fet enguany el que hem fet per seguir creixent, en lloc d’incrementar espais és incrementar el nombre de dies; en lloc de fer un dijous d’aperitiu hem fet un dijous fort. L’increment de públic d’aquest any ha vingut d’aquí. Però és cert que amb els espais actuals estem en un topall.
La clau és la gratuïtat dels concerts?
Els músics també mengen. Encara més: els artistes que toquen en espais gratuïts cobren més, perquè es considera que tocant gratuïtament cremen un territori on no podran fer-hi tantes actuacions. La filosofia del nostre festival és molt clara: hi ha un recorregut de públic, que passa de plaça en plaça, canviant d’escenari, aprofitant l’attrezzo de cada espai (en el nostre cas l’attrezzo dalinià ha estat extraordinari); vam apostar des de l’inici de manera desacomplexada pels artistes catalans, quan fa disset anys gairebé no se’n veien com a caps de cartells en cap festival. L’entrada lliure ajuda, però no és l’única clau; tenim una sèrie de característiques que ens fan diferents. Encara que ho facis gratuït si a la gent no li interessa no hi va.
Cal més complicitat amb les administracions, patrocinadors i artistes?
Hem d’assolir un pressupost de 700.000 euros; entre les tres administracions que hi col·laboren arribem al 50%.Com ho fem per a la resta? Doncs captant patrocinadors, amb la part de barres, en marxandatge, amb els espais de food trucks...
L’any passat el conveni perillava. S’ha resolt?
Sí. l’Ajuntament ha aconseguit formalitzar un conveni per tres anys que garanteix als festivals i entitats de la ciutat la continuïtat que necessitem per tirar endavant aquests projectes.

Creix també l’aportació solidària

El donatiu del Got Solidari –apadrinat per Gran Jonquera Outlet & Shoping i que aquest any ha anat per a l’AECC Catalunya Contra el Càncer, delegació de Figueres– ha estat de 4.000 euros, que ahir es van entregar a les responsables de l’entitat. Aquest import solidari generat pel festival també creix i representa un 12% més del que es va aconseguir en l’edició passada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

crònica

Una sola música que tothom balla com vol

SANT JORDI A GIRONA

Tornar al centre perquè no canviï res

Girona

La festa amb tendència a l’alça

Barcelona
publicacions

Surt el número 12 de ‘Temperatura’, la ‘Revista per anar a cagar’

girona
crítica

Tensar els fils d’estendre

Girona

Es recupera l’essència amb el retorn a la Rambla i la plaça Catalunya

Girona
SANT JORDI

L’esmorzar de la Generalitat a Girona recorda Montserrat Vayreda

girona
sant jordi 2024

“Hi ha moltes ganes de diada”

barcelona
BLANES

La diada de Sant Jordi comença amb l’Esmorzar Literari

BLANES