Arts escèniques

Contradiccions ben femenines

El Liceu presenta una versió expressionista de l’òpera ‘Kàtia Kabànova’, amb la direcció musical de Josep Pons

Pel director d’escena, l’òpera de ‘Kàtia Kabànova’ “pot canviar la vida de les persones”: és reveladora

La posada en escena de fa dues dècades del director Daid Alden convida l’espectador a situar-se en el cervell de la protagonista, a contemplar les seves contradiccions, a haver de lluitar entre els seus desigs i el que li marca la moral. Una paradoxa que la soprano nord-americana Patricia Racette celebra davant de la simplicitat dels habituals personatges femenins. Kàtia Kabànova, de Leos Janacek, s’estrenarà demà i hi ha previstes cinc sessions més fins al 18 de novembre. Josep Pons, que és el director musical en aquestes sessions, destaca que Janacek va crear un univers musical propi, que també navegava en el subconscient com Debussy, però que aportava una qüestió rítmica que dialoga entre músics i cantants i que aporta un color orquestral per a cada personatge: “És una música rapsòdica.” La posada en escena navega entre el temps del llibret, de finals de segle XIX als anys vint, quan es va estrenar l’òpera a Brno, un vestuari ambigu que confon intencionadament per construir un miratge a escena; en realitat els pensaments contradictoris de Kàtia.

Kàtia Kabànova ha esdevingut una referència de l’alliberament de la dona. La protagonista decideix viure el seu amor, però, tot i aconseguir-ho, sent la culpa de la societat a sobre, fins al punt de confessar-ho i acabar abruptament. Per Racette, el públic s’endinsa en la història i “esdevé una catarsi col·lectiva” en què cadascú interpreta la situació amb matisos diferents. La soprano preguntava als pares, de petita, perquè eren els homes els que sempre manaven. Ho deia, ingènua, en una llar on els seus pares havien compartit les responsabilitats domèstiques,” però fora de casa “l’autoritat era masculina”. De fet, hi coincideix el tenor austríac (l’amant en l’escena) Nikolai Schukoff, l’educació és un element clau per a l’evolució de la societat. “L’educació i la cultura és el que ens diferencia dels animals”, va dir contundent en la roda de premsa. Ell reivindica la música i l’òpera com a elements indispensable per conrear el subconscient i posa com a exemple les dictadures d’antagòniques ideologies com el nazisme io l’estalinisme, que van utilitzar la música per adoctrinar les criatures, a les escoles bressol.

David Alden és un expert director d’escena d’òperes del segle XIX i fins als anys vint. Considera que Kàtia Kabànova és l’obra més interessant de Janacek, fins al punt que “pot canviar la vida de les persones”: és reveladora. La partitura de Janacek il·lustra emocionalment els passatges dels personatges. Per Nikolai aquesta partitura respon a la filmografia actual amb continus canvis de plans.

LA DATA

10.03.12
Dia
de la darrera representació al Liceu d’aquesta òpera estrenada el 1921 i que no s’estrenaria al teatre líric de les Rambles fins al 1973


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós

TEATRE

La Perla 29 incorpora un ‘Zoo de vidre’

BARCELONA
CRÒNICA

Banyoles, lectora i novel·lada

crònica

Diada radiant en el retorn a l’essència

crònica

Una sola música que tothom balla com vol