Arts escèniques

Crítica

dansa

Per fi, Stuart

Disposar des de fa uns anys de l’únic espai consagrat a la dansa de l’Estat espanyol, ser capital de presència obligada per a la majoria d’artistes d’arreu del món i tenir un públic tan fidel com entès no han estat motius suficients perquè Meg Stuart posés fi a un ostracisme no volgut pels amants de la dansa. Des de l’any 2005 que la coreògrafa nord-americana no arrelava a Barcelona.

An evening of solo Works, el primer dels espectacles, (el segon, Violet, tindrà lloc entre els dies 9 i 11) ha resultat ser proteïna pura. Compresa per una selecció de quatre solos magistralment triats (la selecció no era fàcil atès el temps que ha passat sense actuar a Barcelona), l’obra arrenca amb un deliciós tàndem de música i dansa que es capbussa en territoris desconeguts reeixits per la improvisació; una successió de trets quotidians que transcorren en un mateix plànol. En aquest sentit, cal tenir en compte el context en el qual es forma l’artista durant la dècada dels vuitanta a Nova York; és el moment de la irrupció del feminisme, de la defensa de les minories, de la pluralitat de veus, del trencament amb els “estils” que donen pas a una mixtura híbrida de llenguatges; allò que segons Gianni Vattimo ens convida a parlar del centre i la perifèria, o el que és el mateix, no hi ha un sol llenguatge, hi ha molts dialectes...

 En aquest encontre polifònic és on se situa la magnitud de l’artista, que troba en l’element performatiu i la barreja de tendències la seva principal font d’inspiració. No és casual, així, que en el solo XXX For Arlene and Colleagues (1995), ressoni (entre gemecs sexuals de veus anònimes i acords melòdics de Niccolò Paganini) la veu de Marcel Duchamp, qui, recordem, introdueix estratègicament l’humor, la improvisació, l’atzar, el joc i allò que ell mateix denominà l’“an-estètica” (la no estètica), en les bases del pensament dadaista.  L’any 1952, al Black Mountain College (l’escola d’art a Carolina del Nord on artistes plàstics, músics, arquitectes i literats intercanviaren idees i crearen projectes conjunts), se celebra Untitled Event, la primera performance en què intervenen tres gurus de l’art del segle XX: John Cage, Merce Cunningham i Robert Rauschenberg. Tres creadors que trenquen amb tot allò establert.

 És aquest espai fronterer per on Meg Stuart transita acompanyada d’intel·ligència corporal. L’estreta col·laboració amb artistes de diferents disciplines, la tensió entre la dansa i el teatre, i una  identitat en transformació contínua situen l’art de la ballarina en un lloc privilegiat. El virtuosisme de Meg Stuart us seduirà, segur!

An evening of solo Works
Coreògrafa i intèrpret: Meg Stuart
7 de novembre. Mercat de les Flors.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Un incendi malmet part d’una exposició al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

salt
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA
CrÒNICA

Un Sant Jordi fred, però esplendorós